Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.znu.edu.ua/jspui/handle/12345/19291
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorМащенко, Ганна Миколаївна-
dc.date.accessioned2024-06-03T08:24:17Z-
dc.date.available2024-06-03T08:24:17Z-
dc.date.issued2024-
dc.identifier.urihttps://dspace.znu.edu.ua/jspui/handle/12345/19291-
dc.descriptionМащенко Г. М. Соціально-педагогічна профілактика делінквентної поведінки у підлітків у закладі загальної середньої освіти : кваліфікаційна робота бакалавра спеціальності 231 "Соціальна робота: соціальна педагогіка" / наук. керівник О. Г. Лещенко. Запоріжжя : ЗНУ, 2024. 73 с.uk
dc.description.abstractUA : Об’єкт дослідження: процес соціально-педагогічної профілактики делінквентної поведінки у підлітків у закладі загальної середньої освіти. Предмет дослідження: зміст, форми та методи соціально-педагогічної профілактики делінквентної поведінки у підлітків у закладі загальної середньої освіти. Метою дослідження: теоретично обґрунтувати програму соціально педагогічної профілактики делінквентної поведінки у підлітків у закладі загальної середньої освіти. Для досягнення даної мети, нами були поставлені такі завдання: 1. Дослідити поняття та сутність делінквентної поведінки. 2. Проаналізувати закордонний та вітчизняний досвід профілактики делінквентної поведінки підлітків. 3. Виділити особливості делінквентної поведінки у підлітків. 4. Опрацювати соціально-педагогічну профілактику делінквентної поведінки підлітків. 5. Розробити програму соціально-педагогічної профілактики делінквентної поведінки підлітків та рекомендації щодо соціально-педагогічної роботи з підлітками з делінквентною поведінкою. Методи дослідження: наукового дослідження: порівняння, узагальнення, синтез, аналіз наукових та літературних джерел. Теоретична значущість: кваліфікаційної роботи полягає у виявленні й обгрунтуванні особливостей соціально-педагогічної профілактики з підлітками, у яких спостерігається делінквентна поведінка. Практична значущість: кваліфікаційної роботи полягає в обґрунтуванні програми соціально-педагогічної профілактики впливу делінквентної поведінки серед підлітків. Галузь використання: заклади загальної середньої освіти, центри соціальних служб, навчально-виховні заклади, центри освіти та розвитку.uk
dc.description.abstractEN : Object of research: the process of socio-pedagogical prevention of delinquent behavior in adolescents in an institution of general secondary education. Subject of research: content, forms and methods of socio-pedagogical prevention of delinquent behavior in adolescents in an institution of general secondary education. The purpose of the study: to theoretically justify the program of socio pedagogical prevention of delinquent behavior in adolescents in an institution of general secondary education. To achieve this goal, we set the following tasks: 1. To explore the concept and essence of delinquent behavior. 2. To analyze foreign and domestic experience in the prevention of delinquent behavior of adolescents. 3. To highlight the features of delinquent behavior in adolescents. 4. To work out social and pedagogical prevention of delinquent behavior of adolescents. 5. To make a program of socio-pedagogical prevention of delinquent behavior of adolescents and to develop recommendations to improve social and pedagogical work with adolescents who have delinquent behavior. Research methods include scientific research, which involves comparison, generalization, synthesis, analysis of scientific and literary sources. The theoretical significance of qualification work is to justify the program of socio-pedagogical prevention of delinquencies among adolescents. Practical significance of qualification work is to identify the features of social and pedagogical work with adolescents who have delinquent behavior in scientific and methodological manuals, lecture material on psychology and pedagogy. Field of use: secondary schools, center of social services, educational institutions, centers of education and development. Part 1 “Theoretical aspects of the study of the problem of the formation of communication skills in children from large families” reveals the essence and content of communication skills in children, foreign experience in the formation of communication skills in children from large families, the peculiarities of the functioning of large families. Part 2 “Empirical study of communication skills in children from large families” contains the training program and research methodology. The analysis of the study proved the effectiveness of the program of socio-pedagogical prevention in adolescents in the institution of general secondary education.uk
dc.language.isoukuk
dc.subjectделінквентна поведінкаuk
dc.subjectпідліткиuk
dc.subjectдевіантна поведінкаuk
dc.subjectантисоціальна поведінкаuk
dc.subjectсоціальне середовищеuk
dc.subjectсоціально-педагогічна профілактикаuk
dc.subjectdelinquent behavioruk
dc.subjectadolescentsuk
dc.subjectdeviant behavioruk
dc.subjectantisocial behavioruk
dc.subjectsocial environmentuk
dc.subjectsocial and pedagogical preventionuk
dc.titleСоціально-педагогічна профілактика делінквентної поведінки у підлітків у закладі загальної середньої освітиuk
dc.typeРобота бакалавраuk
Appears in Collections:Кваліфікаційні випускні роботи здобувачів бакалаврського рівня вищої освіти кафедри соціальної педагогіки та спеціальної освіти

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Диплом_Мащенко А.pdfБакалаврська робота1.01 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.