Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.znu.edu.ua/jspui/handle/12345/19764
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorПрядка, Тамара Олександрівна-
dc.date.accessioned2024-06-27T08:19:13Z-
dc.date.available2024-06-27T08:19:13Z-
dc.date.issued2024-
dc.identifier.urihttps://dspace.znu.edu.ua/jspui/handle/12345/19764-
dc.descriptionПрядка Т. А. Гармонізація дитячо-батьківських стосунків в сім’ях, що виховують дітей підліткового віку : кваліфікаційна робота бакалавра спеціальності 231 "Соціальна робота: соціальна педагогіка" / наук. керівник Ю. Р. Мацкевіч. Запоріжжя : ЗНУ, 2024. 53 с.uk
dc.description.abstractUA : Кваліфікаційна робота: 53 с., 38 джерел, 4 додатки. Об’єкт дослідження: процес формування взаємин батьків і дітей підліткового віку. Предмет дослідження: зміст, форми та методи роботи соціального педагога з формування гармонійних взаємин батьків і дітей підліткового віку. Мета дослідження: теоретично обґрунтувати програму роботи соціального педагога з формування гармонійних взаємин батьків і дітей підліткового віку. Методи дослідження: теоретичні методи: аналіз літературних джерел; дослідження наукових праць, статей та інших джерел, що стосуються теми. Теоретична значимість роботи полягає у систематизації та поглибленні знань про дитячо-батьківські стосунки, а також у визначенні основних чинників, що впливають на гармонію у стосунках між батьками і підлітками. Практична значимість роботи полягає у розробці рекомендацій для батьків та психологів, які можуть бути використані для поліпшення дитячо батьківських стосунків у сім’ях з підлітками. Галузь використання: загальноосвітні школи, позашкільні освітні заклади, центри соціальної допомоги, психологічні центри та клініки.uk
dc.description.abstractEN : The qualification work consists of an introduction, 2 parts, conclusions, a list of used literature (38 items), 4 appendices. The total volume of the qualification work is 61 pages, of which 53 pages of the main text. The study contains the theoretical part of the study, which includes a comprehensive analysis of the scientific literature on child-parent relations. Consideration of various theoretical approaches to the study of family relationships made it possible to gain a deeper understanding of the nature of conflicts and misunderstandings between parents and teenagers. The practical part of the work is aimed at identifying typical problems in child parent relations. The analysis of real cases and statistical data helped to identify the main problem areas in the relationship between parents and teenagers. On the basis of the obtained data, practical recommendations were developed for the harmonization of child-parent relations. The research object: the process of forming relationships between parents and adolescent children. The research subject: the content, forms and methods of work of a social pedagogue on the formation of harmonious relations between parents and children of teenage age. The research purpose: to theoretically substantiate the work program of a social pedagogue on the formation of harmonious relations between parents and children of teenage age. The research tasks are: 1) conduct a theoretical analysis of the literature on child-parent relations and adolescent development. 2) identify typical problems in child-parent relationships in families with teenagers. 3) to develop recommendations for the harmonization of child-parent relations. 4) to analyze the problem of harmonizing child-parent relations in families with teenagers consists of frequent conflicts, misunderstandings and tensions, which can negatively affect the psychological state of teenagers and their further development. The part 1 “Theoretical foundations of the study of child-parent relations” considers the problem of parent-child relations in social pedagogy, focusing on the importance of harmonious relationships for the social and emotional development of the child. It also characterizes the relationship between parents and teenagers, focusing on the specifics of this age period, conflicts and ways to resolve them. Analyzes different styles of family upbringing and their influence on the formation of the adolescent's personality, emphasizing the role of upbringing in the development of independence, responsibility and emotional stability of the child. The part 2 “Study of child-parent relations” is devoted to the methodology of studying child-parent relations, where various approaches and tools for the analysis of relations between parents and their teenagers are considered. It also substantiates the program of work of the social pedagogue with the family, aimed at harmonizing these relationships, emphasizing the importance of an individual approach and cooperation between the pedagogue, parents and children; provides methodical recommendations for improving relationships in the family, focusing on practical steps that can be applied to reduce conflicts and increase the level of understanding and support between family members. The analysis of results obtained from this study underscores the critical importance of addressing and resolving conflicts in child-parent relationships to foster a supportive and nurturing family environment.uk
dc.language.isoukuk
dc.subjectдитячо-батьківські стосункиuk
dc.subjectпідліткиuk
dc.subjectсоціальна педагогікаuk
dc.subjectвзаєминиuk
dc.subjectсімейне вихованняuk
dc.subjectгармонізаціяuk
dc.subjectпрограма роботиuk
dc.subjectметодичні рекомендаціїuk
dc.subjectособистість підліткаuk
dc.subjectстилі вихованняuk
dc.subjectchild-parent relationshipsuk
dc.subjectadolescentsuk
dc.subjectsocial pedagogicsuk
dc.subjectrelationshipsuk
dc.subjectfamily educationuk
dc.subjectharmonizationuk
dc.subjectwork programuk
dc.subjectmethodological recommendationsuk
dc.subjectadolescent personalityuk
dc.subjecteducation stylesuk
dc.titleГармонізація дитячо-батьківських стосунків в сім’ях, що виховують дітей підліткового вікуuk
dc.typeРобота бакалавраuk
Appears in Collections:Кваліфікаційні випускні роботи здобувачів бакалаврського рівня вищої освіти кафедри соціальної педагогіки та спеціальної освіти

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Дипломна Прядка.pdfРобота бакалавра505.99 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.