Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.znu.edu.ua/jspui/handle/12345/380
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorChernysh, Tatiana-
dc.contributor.authorЧерниш, Тетяна Миколаївна-
dc.date.accessioned2018-02-09T08:15:07Z-
dc.date.available2018-02-09T08:15:07Z-
dc.date.issued2017-
dc.identifier.citationChernysh, T. Formation of humanitarian capital as the condition of selfindividual identity in the information society: synergetic methodology / T. Chernysh // Humanitarian Bulletin of the Zaporizhzhya State Engineering Academy / ed. V. Voronkova. - Zaporizhzhia, 2017. - Release 71 (2017). - p. 143 - 148uk
dc.identifier.urihttps://dspace.znu.edu.ua/jspui/handle/12345/380-
dc.descriptionORCID: 0000-0003-3064-6526uk
dc.description.abstractEN : The relevance of the topic of research of humanitarian capital as a set of values of social sciences today plays an exceptional role, because human capital is a great character and its goal is the process of mastering the world through the development of humanistic knowledge and methods of cultural education, aimed at personality formation. The Central problem for modern conditions is management education with a view that human capital formed by all humanist-oriented sciences, must be directed to the development and fulfillment of personality. The main task of higher school is the identification, preservation and effective use of human knowledge as a set of humanistic values, which together constitute the human capital needed to ensure a comprehensive and creative personality. The article explains the essence, objectives and main directions of human capital with the aim to form comprehensive and creative personality, based on cultural development of man as his self-development and self-actualization. Objectives of the study are the conceptualization of human capital as a set of humanitarian values, which are implemented in practice of educational process of higher school. The methodological basis for the formation of humanitarian capital in the information society is a synergetic methodology aimed at revealing the intellectual and creative personality, which incorporates all the values of the Humanities, presented by specific synergistic tools. Conclusions – management of education in modern conditions should be directed on formation of mechanisms of human capital as a set of values created by mankind and implemented by social sciences and disciplines.uk
dc.description.abstractUA : Актуальність теми дослідження гуманітарного капіталу як сукупність цінностей суспільних наук сьогодні відіграє виключну роль, тому що гуманітарний капітал носить ідеальний характер і його метою є процес освоєння світу через посередництво вироблення гуманістичного знання і способів культуротворення, направлених на формування особистості. Центральною проблемою для сучасних умов є управління освітою з тією метою, що гуманітарний капітал, сформований гуманістично-орієнтованими науками, направлений на розвиток і самоздійснення особистості. Основною задачею вищої школи є виявлення, збереження та ефективне використання гуманітарних знань як сукупності гуманістичних цінностей, які у сукупності складають гуманітарний капітал, необхідний для всебічної і креативної особистості. У статті обгрунтовується сутність, задачі і основні напрямки гуманітарного капіталу з метою сформувати всебічно розвинену иа креативну особистість, в основі якої культурний розвиток людини як саморозвиток і самоздійснення. Задачі дослідження – концептуалізація гуманітарного капіталу як сукупності гуманітарних цінностей, які упроваджуються у практику освітнього процесу вищої школи. Методологічню основою формування гуманітарного капіталу в умовах інформаційного суспільства є синергетчинак методологія, направлена на розкриття інтелектуально-креативної соосбистості, яка ввібрала в себе всі цінності гуманітарної підготовки, представлені специфічним синергетичним інструментарієм. Висновки – управління освітою в сучасних умовах повинно бути направлене на формування механізмів гуманітарного каптіалу як сукупності ціннсотей, вироблених людством і реалізованих суспільними науками і дисциплінами.uk
dc.language.isoenuk
dc.publisherЗДІАuk
dc.subjecthuman capitaluk
dc.subjecthigher educationuk
dc.subjectpersonalityuk
dc.subjecthumanistic valuesuk
dc.subjectintellecutally-creative personalityuk
dc.subjectself-developmentuk
dc.subjectгуманітарний капіталuk
dc.subjectвища освітаuk
dc.subjectособистістьuk
dc.subjectгуманістичні цінностіuk
dc.subjectнтелектульно- креативна особистістьuk
dc.subjectсаморозвиток особистостіuk
dc.titleFormation of humanitarian capital as the condition of selfindividual identity in the information society: synergetic methodologyuk
dc.title.alternativeФормування гуманітарного капіталу як умова саморозвитку особистості в умовах інформаційного суспільства: синергетична методологіяuk
dc.typeСтаттяuk
Appears in Collections:Гуманітарний вісник

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
gvzdia_71_16.pdfстаття491.89 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.