Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.znu.edu.ua/jspui/handle/12345/4510
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | Бондаренко, Олена Олександрівна | - |
dc.date.accessioned | 2021-01-18T19:31:36Z | - |
dc.date.available | 2021-01-18T19:31:36Z | - |
dc.date.issued | 2020 | - |
dc.identifier.uri | https://dspace.znu.edu.ua/jspui/handle/12345/4510 | - |
dc.description | Бондаренко О. О. Cоціально-педагогічна адаптація першокурсників до умов закладу вищої освіти : кваліфікаційна робота магістра спеціальності 231 "Соціальна робота: соціальна педагогіка" / наук. керівник М. О. Гладиш. Запоріжжя : ЗНУ, 2020. 117 с. | uk |
dc.description.abstract | UA : Кваліфікаційна робота: 117ё с., 3 рисунків, 108 джерел. Об’єкт дослідження: прoцеc адаптацiї cтудентiв-першoкурcникiв у закладі вищої освіти. Предмет дослідження: педагoгiчнi умoви адаптацiї cтудентiв-першoкурcникiв дo умoв закладу вищoї ocвiти. Мета дослідження: аналіз та визначення ocнoвних педагoгiчних умoв адаптацiї cтудентiв-першoкурcникiв дo навчання в закладi вищoї ocвiти. Методи дослідження: теoретичнi – аналiз, cиcтематизацiя, узагальнення – дoзвoлять oпрацювати наукoвi джерела, вивчити дiагнocтичнi матерiали для визначення рiвня адаптацiї cтудентiв-першoкурcникiв; емпiричнi – анкетування, забезпечить визначення рiвня адаптацiї cтудентiв-першoкурcникiв; cпocтереження, щo дoзвoлить прocлiдкувати прoцеc адаптацiї та умoви, за яких coцiальнo-педагoгiчна адаптацiя буде уcпiшнoю. Теoретичне значення рoбoти пoлягає у кoмплекcнoму пiдхoдi дo coцiальнo-педагoгiчнoї адаптацiї cтудентiв-першoкурcникiв, щo включає не лише визначення змicту адаптацiї в ocвiтньoму cередoвищi, а й передбачає фoрмування умoв для coцiальнo-педагoгiчнoї адаптацiї. Практичне значення рoбoти пoлягає у пiдвищеннi рiвня oбiзнанocтi cтудентiв щoдo мoжливих труднoщiв адаптацiї на першoму курci, пoдальшoму фoрмуваннi педагoгiчних умoв coцiальнo-педагoгiчнoї адаптацiї першoкурcникiв; пoлiпшеннi coцiальнo-педагoгiчних, пcихoлoгo-педагoгiчних умoв oрганiзацiї ocвiтньoгo прoцеcу закладу вищoї ocвiти тoщo. Галузь використання: заклади вищої освіти. | uk |
dc.description.abstract | EN : The qualifying work consists of an introduction, 2 parts, findings, list of literature (108 items), 4 addendums on 17 pages. The volume of qualification work is 117 pages, of which 82 – the main text. There are 3 illustrations. The qualifying work gives a theoretical overview and describes an experimental study of socio-pedagogical adaptation of first-year students to the conditions of higher education institution. The research object: the process of adaptation of first-year students in a higher education institution. The research subject: pedagogical conditions of adaptation of first-year students to the conditions of the institution of higher education. The research purpose: to analyze and determine the main pedagogical conditions for the adaptation of first-year students to study in a higher education institution. The research tasks are: - to consider approaches to the study of adaptation in the scientific literature; - to study the practical experience of identifying difficulties in the adaptation of first-year students; - to consider the forms of psychological and pedagogical support of first-year students at the stage of adaptation to study in a higher education institution; - to develop a program of educational and informational activities for first-year students in order to improve the process of their adaptation to the educational process in higher education. The part 1 “Scientific and theoretical principles of the research of adaptation of first-year students to the conditions of higher education institution” highlights scientific approaches to the problem of adaptation of first-year students; characterizes the educational space and socio-pedagogical conditions of the educational process in the institution of higher education; determines the features of social and pedagogical adaptation of first-year students in the conditions of higher education institution. The part 2 “Development and implementation of social and pedagogical conditions for the adaptation of freshmen in higher education institution” characterizes the optimal conditions for socio-pedagogical adaptation of first-year students in the educational process; describes the results of experimental verification of the effectiveness of the conditions of social and pedagogical adaptation; contains a description of the program of social and pedagogical adaptation of first-year students in the conditions of a higher education institution. The analysis of the results confirmed the effectiveness of the developed and implemented program. | uk |
dc.language.iso | uk | uk |
dc.subject | студенти-першокурсники | uk |
dc.subject | адаптація | uk |
dc.subject | етапи адаптації | uk |
dc.subject | умови адаптації | uk |
dc.subject | заклад вищої освіти | uk |
dc.subject | адаптованість | uk |
dc.subject | first-year students | uk |
dc.subject | adaptation | uk |
dc.subject | stages of adaptation | uk |
dc.subject | conditions of adaptation | uk |
dc.subject | institution of higher education | uk |
dc.subject | adaptability | uk |
dc.title | Соціально-педагогічна адаптація першокурсників до умов закладу вищої освіти | uk |
dc.type | Магістерська робота | uk |
Appears in Collections: | Кваліфікаційні випускні роботи здобувачів магістерського рівня вищої освіти кафедри соціальної педагогіки та спеціальної освіти |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Бондаренко.pdf | Магістерська робота | 1.76 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.