Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.znu.edu.ua/jspui/handle/12345/4539
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorСєвєрін, Наталія Володимирівна-
dc.date.accessioned2021-01-19T09:29:49Z-
dc.date.available2021-01-19T09:29:49Z-
dc.date.issued2020-
dc.identifier.urihttps://dspace.znu.edu.ua/jspui/handle/12345/4539-
dc.descriptionСєвєрін Н. В. Формування соціальних навичок дітей дошкільного віку з порушеннями опорно-рухового апарату : кваліфікаційна робота магістра спеціальності 231 "Соціальна робота: соціальна педагогіка" / наук. керівник Т. Г. Соловйова. Запоріжжя : ЗНУ, 2020. 83 с.uk
dc.description.abstractUA : Кваліфікаційна робота: 83 с., 11 таблиць, 1 рисунок, 76 джерел. Об’єкт дослідження: процес формування соціальних навичок дітей дошкільного віку з порушеннями опорно-рухового апарату. Предмет дослідження: зміст, форми та методи формування соціальних навичок дітей дошкільного віку з порушеннями опорно-рухового апарату. Мета дослідження: теоретично обґрунтувати та експериментально перевірити зміст, форми та методи формування соціальних навичок дітей дошкільного віку з порушеннями опорно-рухового апарату. Методи дослідження: теоретичні – аналіз (теоретичний, порівняльний) психолого-педагогічної, соціально-педагогічної, правової літератури з метою розкриття феномену соціалізації дитини дошкільного віку з порушеннями опорно-рухового апарату; синтез для обґрунтування соціально-педагогічної програми з розвитку соціальних навичок дітей дошкільного віку; абстрагування і конкретизація для визначення основних понять дослідження; емпіричні – соціально-педагогічний експеримент з метою перевірки висунутої гіпотези; проективні методики, спостереження, опитування. Теоретичне значення роботи полягає в обґрунтуванні особливостей формування соціальних навичок дітей дошкільного віку з порушенням опорно-рухового апарату. Практичне значення роботи полягає у розробці соціально-педагогічної програми формування соціальних навичок дітей дошкільного віку з порушенням опорно-рухового апарату. Галузь використання: заклади дошкільної освіти, реабілітаційні центри.uk
dc.description.abstractEN : The qualifying work consists of an introduction, 2 chapters, conclusions, bibliography (76 sources), 1 addenda on 8 pages. The qualifying work volume of work is 100 pages, including 83 texts. There are 11 tables, 1 figure. The qualifying work gives a theoretical overview and describes an experimental study of socio-pedagogical work on the formation of social skills of children with musculoskeletal disorders. The research object of work is the process of forming social skills of preschool children with musculoskeletal disorders. The research subject - the content, forms and methods of forming social skills of preschool children with musculoskeletal disorders. The research aim is to theoretically substantiate and experimentally test the content, forms and methods of forming social skills of preschool children with musculoskeletal disorders. To achieve this goal, the following research objectives have been identified. - define the essence of the concept of "social skills"; - to provide psychological and pedagogical characteristics of preschool children with disorders of the musculoskeletal system; - to reveal the content, forms and methods of socio-pedagogical work on the development of social skills in children with musculoskeletal disorders; - to develop a socio-pedagogical program for the formation of social skills of preschool children with musculoskeletal disorders; - check the effectiveness of the work. The part 1 "Theoretical and methodological background of the formation of social skills of preschool children with musculoskeletal disorders" reveals the essence of the formation of social skills of preschoolers as a scientific problem; highlights the psychological and pedagogical characteristics of preschool children with disorders of the musculoskeletal system; reveals the features of the formation of social skills in preschool children with musculoskeletal disorders. The part 2 "Activities of a social pedagogue of preschool education on the formation of social skills of preschool children with musculoskeletal disorders" shows the results of the ascertaining, formative and control stages of the experiment to increase the level of social skills of children with musculoskeletal disorders in preschool education . The analysis of the results confirmed the effectiveness of the developed and implemented program.uk
dc.language.isoukuk
dc.subjectдошкільний вікuk
dc.subjectсоціальні навичкиuk
dc.subjectсоціальна компетентністьuk
dc.subjectзаклад дошкільної освітиuk
dc.subjectпорушення опорно-рухового апаратуuk
dc.subjectpreschool ageuk
dc.subjectsocial skillsuk
dc.subjectsocial competenceuk
dc.subjectpreschool education institutionuk
dc.subjectdisorder off the musculoskeletal systemuk
dc.titleФормування соціальних навичок дітей дошкільного віку з порушеннями опорно-рухового апаратуuk
dc.typeМагістерська роботаuk
Appears in Collections:Кваліфікаційні випускні роботи здобувачів магістерського рівня вищої освіти кафедри соціальної педагогіки та спеціальної освіти

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Сєвєрін.pdfМагістерська робота1.44 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.