Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.znu.edu.ua/jspui/handle/12345/530
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorВишневский, Михаил Иванович-
dc.contributor.authorВишневський, Михайло іванович-
dc.contributor.authorVishnevsky, Michael-
dc.date.accessioned2018-03-16T10:26:37Z-
dc.date.available2018-03-16T10:26:37Z-
dc.date.issued2017-
dc.identifier.citationВишневский, М. И. Мировоззренческие измерения качества образования / М. И. Вишневский // Гуманитарный вестник Запорожской государственной инженерной академии / ред. В. Г. Воронкова. - Запорожье, 2017. - Вып. 68 (2017). - C. 187 - 196uk
dc.identifier.urihttps://dspace.znu.edu.ua/jspui/handle/12345/530-
dc.description.abstractRU : В статье обосновывается сущность мировоззренческого образования личности, которое предпологает ее приобщение к философским знаниям, обеспечивающее надежное различение подлинных и мнимых ценностей бытия. Мировоззрение понимается как совокупность основополагающих убеждений относительно сущности окружающей действительности, природы человека и его места в мире. Раскрывается противоречивый характер мировоззрения личности, что затрудняет четкую формулировку требований к качеству образования. Эти требования часто имеют весьма общий характер и сводяться к набору пожеланий. Мировоззренческий синтез объяснен как соединение ранее разрозненных либо обособленных мировоззренческих понятий, представлений и отмечается, что ни одно из философских учений не обеспечивает всеобщего согласия относительно ценностей и целей человеческой жизни, определяющих требования к качеству образования. Тем не менее, философские категории и способы аргументации сохраняют свой авторитет как высокие проявления человеческой разумности.uk
dc.description.abstractUA : У статті обґрунтовується сутність світоглядної освіти особистості, яка передбачає її прилучення до філософських знань, що забезпечує надійне розрізнення справжніх та уявних цінностей буття. Світогляд розуміється як сукупність основоположних переконань щодо сутності навколишньої дійсності, природи людини та її місця у світі. Розкривається суперечливий характер світогляду особистості, що ускладнює чітке формулювання вимог до якості освіти. Ці вимоги часто мають дуже загальний характер і зводяться до набору побажань. Світоглядний синтез пояснений як з'єднання раніше розрізнених або відокремлених світоглядних понять, уявлень і відзначається, що жодне з філософських вчень не забезпечує загальної згоди щодо цінностей та цілей людського життя, які визначають вимоги до якості освіти. Проте, філософські категорії і способи аргументації зберігають свій авторитет як високі прояви людської розумності.uk
dc.description.abstractEN : Worldview involves the formation of the personality of its introduction to the philosophical knowledge that provides reliable distinction between true and false values of life. Alignment is understood as a set of fundamental beliefs about the nature of reality, the nature of man and his place in the world. Often contradictory worldview identity, and this complicates the clear statement of Філософія Мировоззренческие измерения качества образования 196 requirements for the quality of education. These requirements are often very general and can be reduced to a set of good wishes. The ideological synthesis - a connection previously disconnected or detached philosophical concepts, ideas. None of the philosophies do not provide universal agreement on the values and goals of human life, defines the requirements for the quality of education. Nevertheless, the philosophical categories and methods of argumentation retain its credibility as the highest manifestations of human intelligence. This rationality is needed and in everyday communication, realizing the moral judgments and conclusions. Quality ideological education of the individual includes the development of the capacity of moral judgment and a willingness to develop a coherent moral position based on moral principles. Beliefs can not be imposed, but it can help in their formation. A special role is to be played by the philosophical and ideological educationuk
dc.language.isoruuk
dc.publisherЗДІАuk
dc.subjectмировоззренческое образованиеuk
dc.subjectкачество образованияuk
dc.subjectфилософский синтезuk
dc.subjectнравственное развитие личностиuk
dc.subjectсвітоглядна освітаuk
dc.subjectякість освітиuk
dc.subjectфілософський синтезuk
dc.subjectморальний розвиток особистості.uk
dc.subjectWorldview educationuk
dc.subjectquality of educationuk
dc.subjectphilosophical synthesisuk
dc.subjectmoral development of the individualuk
dc.titleМировоззренческие измерения качества образованияuk
dc.title.alternativeСвітоглядні виміри якості освітиuk
dc.title.alternativeWorldview measuring the quality of educationuk
dc.typeСтаттяuk
Appears in Collections:Гуманітарний вісник

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
gvzdia_68_18.pdf1.89 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.