Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.znu.edu.ua/jspui/handle/12345/5486
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorБавикіна, Аліна Анатоліївна-
dc.date.accessioned2021-12-23T09:51:49Z-
dc.date.available2021-12-23T09:51:49Z-
dc.date.issued2021-
dc.identifier.urihttps://dspace.znu.edu.ua/jspui/handle/12345/5486-
dc.descriptionБавикіна А. А. Мовне маніпулювання в англомовних ЗМІ (на матеріалі висвітлення президентської передвиборчої кампанії у США 2020 р.) : кваліфікаційна робота магістра спеціальності 035 "Філологія" / наук. керівник М. В. Залужна. Запоріжжя : ЗНУ, 2021. 55 с.uk
dc.description.abstractEN : The work is presented on 55 pages of printed text. The list of references includes 48 sources. After a detailed research and analysis, we found that manipulation is a hidden influence on people through the programming of their behavior. The main task of manipulation is to change people's thoughts, motivations and goals in the right direction. The main ways of language manipulation in the mass media are lexicasemantic, syntactic and stylistic methods of language manipulation. In general, language means of influence have always been an integral part of political discourse, as politicians try to implement their intentions by any means during the election. After studying the public speeches of American presidential candidates, it was found that they use some of the same linguistic technologies of influencing citizens' consciousness, such as: strategies of “identification”, “friend-or-foe”, “discrediting power”, “public humiliation” and others. The main difference between the speeches of leaders is the emotional color, for example, Joe Biden focuses on negative events, trying to condemn the achievements of his predecessor. He often turned to metaphors, but less to euphemisms, terms, antitheses, and generalizations. And incumbent President Donald Trump is trying to deliver unsatisfactory results, calling them useful experiences and, calling for unity, promises not to stop there and continue to develop the country. The most common method of manipulation is metaphor, less terminology, euphemisms and replacement of the positive construction with a negative one. Thus, we found that both candidates have in their arsenal a sufficient stock of language manipulation techniques. The enormous variability of methods and ways of their implementation are difficult to study in detail not only the speeches of presidents, but also political manipulations in general, which confirms the relevance of further research on selected issues.uk
dc.description.abstractUA : Робота викладена на 55 сторінках друкованого тексту. Перелік посилань включає 48 джерел. Об’єкт дослідження: промови американських кандидатів у президенти Дональда Трампа та Джо Байдена. Мета роботи: комплексне дослідження технологій та інструментів мовного маніпулювання у виступах Джо Байдена та Дональда Трампа під час передвиборчої кампанії у США у 2020 році. Теоретико-методологічні засади: складають праці вчених, які досліджували мовну маніпуляцію та її технології, такі як О. Г. Руда, М. О. Зайцева, В. В. Зірка та інші. Отримані результати: Досліджуючи текстові повідомлення публічних виступів американських кандидатів у президенти було виявлено, що вони використовують деякі однакові мовні технолгії впливу, до таких відносимо: стратегії «ідентифікації», «свій-чужий», «дискредитування влади», «публічне приниження» та інші. Джо Байден концентрується на негативних подіях, намагаючись обмовити досягнення попередника. В свою чергу, діючий президент Дональд Трамп намагається вигідно подати незадовільні результати, називаючи їх корисним досвідом та, закликаючи до єднання, обіцяє не зупинятися на досягнутому і продовжити розвивати країну. Отже, можемо зробити висновок, що обидва кандидати у президенти мають в своєму арсеналі достатній запас мовних прийомів маніпуляції.uk
dc.language.isoukuk
dc.subjectмовна маніпуляціяuk
dc.subjectЗМІuk
dc.subjectтехнології маніпулюванняuk
dc.subjectінструменти маніпулюванняuk
dc.subjectмовні прийоми маніпуляціїuk
dc.subjectпублічні виступиuk
dc.subjectпередвиборча кампаніяuk
dc.subjectДональд Трампuk
dc.subjectДжо Байденuk
dc.subjectmanipulationuk
dc.subjectpolitical manipulationuk
dc.subjectelectionsuk
dc.subjectlinguistic technologiesuk
dc.subjectinfluencing citizens' consciousnessuk
dc.titleМовне маніпулювання в англомовних ЗМІ (на матеріалі висвітлення президентської передвиборчої кампанії у США 2020 р.)uk
dc.typeМагістерська роботаuk
Appears in Collections:Кваліфікаційні випускні роботи здобувачів магістерського рівня вищої освіти кафедри англійської філології та лінгводидактики

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Bavykina2021.pdfМагістерська робота1.02 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.