Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.znu.edu.ua/jspui/handle/12345/642
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorБерегова, Галина Дмитрівна-
dc.contributor.authorБереговая, Галина Дмитриевна-
dc.contributor.authorBeregova, Galyna-
dc.date.accessioned2018-05-04T06:51:03Z-
dc.date.available2018-05-04T06:51:03Z-
dc.date.issued2016-
dc.identifier.citationБерегова, Г. Д. Значущість філософії освіти в історичному контексті / Г. Д. Берегова // Гуманітарний вісник Запорізької державної інженерної академії / ред. В. Г. Воронкова. - Запоріжжя, 2016. - Вип. 65 (2016). - C. 251 - 262uk
dc.identifier.urihttps://dspace.znu.edu.ua/jspui/handle/12345/642-
dc.description.abstractUA : У статті зроблено огляд значущості філософії освіти в історичному контексті. Акцентовано увагу на потенційних можливостях теорій філософії освіти як галузі філософського знання в історичній ретроспективі. Визначено ідейну сутність основних спрямувань і течій філософії освіти, що містять низку поглядів на освіту й виховання й можуть бути використаними сучасними освітянами в розробці нових освітньо- філософських систем і парадигм. Стверджується значущість філософії освіти як дослідницької галузі педагогіки в сучасному інформаційному суспільстві, котра покликана вирішувати найважливіші завдання в стратегії виживання людства – забезпечення новому поколінню повноцінного життя, успішної соціалізації нових громадян суспільства в умовах інформаційної майбутності.uk
dc.description.abstractRU : В статье сделан обзор значимости философии образования в историческом контексте. Акцентировано внимание на потенциальных возможностях теорий философии образования как области философского знания в исторической ретроспективе. Определена идейная сущность основных направлений и течений философии образования, которые охватывают ряд взглядов на образование и воспитание, и могут быть использованными современными педагогами в разработке новых образовательно-философских систем и парадигм. Утверждается значимость философии образования как исследовательской области педагогики в современном информационном обществе, которая призвана решать важнейшие задачи в стратегии выживания человечества - обеспечение новому поколению полноценной жизни, успешной социализации новых граждан общества в условиях информационной будущности.uk
dc.description.abstractEN : The article gives an overview of the significance of philosophy of education in historical context. Determined the ideological nature of the main trends and tendencies of the philosophy of education, which can be used by modern educators in developing new educational philosophical systems and paradigms. So, analytical philosophy of education explains the methods of pedagogical theory, philosophy of linguistic analysis substantiates the role of interactive language games, critical-rationalistic direction reveals the applied nature of the research, etc . Humanitarian philosophy of education helps to understand spiritual objectification of the person, structured didactics, use of the study of educational anthropology. Critique-emancipators the direction of philosophy of education considers cognitive processes as interpersonal communication with a student teacher. Postmodern currents of philosophy of education create plural teaching practice by understanding the psychological bases of the educational process, revise the content and methods of education. Affirms the importance of philosophy of education as a research field of pedagogy in the modern information society, which is able to solve important tasks in the strategy of human survival, providing a new generation of a full life, successful socialization in the information future.uk
dc.language.isoukuk
dc.publisherЗДІАuk
dc.subjectфілософія освітиuk
dc.subjectвихованняuk
dc.subjectпедагогікаuk
dc.subjectісторична ретроспективаuk
dc.subjectосвітньо-виховний процесuk
dc.subjectсоціокультурна реальність.uk
dc.subjectфилософия образованияuk
dc.subjectвоспитаниеuk
dc.subjectпедагогикаuk
dc.subjectисторическая ретроспективаuk
dc.subjectобразовательно-философский процессuk
dc.subjectсоциокультурная реальностьuk
dc.subjectphilosophy of educationuk
dc.subjecteducationuk
dc.subjectpedagogyuk
dc.subjecthistorical retrospectiveuk
dc.subjectthe educational-philosophical processuk
dc.subjectsocial and cultural realityuk
dc.titleЗначущість філософії освіти в історичному контекстіuk
dc.title.alternativeЗначимость философии образования в историческом контекстеuk
dc.title.alternativeThe importance of philosophy of education in historical contextuk
dc.typeСтаттяuk
Appears in Collections:Гуманітарний вісник

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
gvzdia_65_251.pdf4.15 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.