UA : Робота викладена на 80 сторінках друкованого тексту, містить 2 таблиці. Перелік посилань включає 51 джерело. Об’єкт дослідження: професійна підготовка майбутніх учителів інформатики. Предмет дослідження: особливості організації диференційного підходу у професійній підготовці майбутніх учителів інформатики. Мета дослідження: теоретично обґрунтувати та експериментально перевірити ефективність організації диференційного підходу у професійній підготовці майбутніх учителів інформатики. У роботі виявлено методичні та психолого-педагогічні основи проблеми диференційованого підходу в навчанні студентів у закладі вищої освіти; визначено психолого-педагогічні аспекти диференційованого підходу; розглянуто класифікацію форм диференційованого навчання в системі вищої освіти; розроблено і досліджено методику організації диференційованого підходу в процесі професійної підготовки майбутніх учителів інформатики. Практичне значення роботи полягає в розробці та впровадженні в практику методика організації диференційованого підходу з теми «Сучасні системи програмування баз даних» для студентів які навчаються за освітньою програмою «Середня освіта (Інформатика)».
EN : The work is presented on 80 pages of printed text, contains 2 tables, 3 appendice. The list of references includes 51 sources. Object of research: professional training of future computer science teachers. The subject of the study: peculiarities of the organization of a differential approach in the professional training of future teachers of computer science. The purpose of the research: to theoretically substantiate and experimentally verify the effectiveness of the organization of a differential approach in the professional training of future computer science teachers. Methodological and psychological-pedagogical foundations of the problem of a differentiated approach in teaching students in a higher education institution are revealed in the work; psychological and pedagogical aspects of the differentiated approach are defined; the classification of forms of differentiated education in the system of higher education is considered; the method of organizing a differentiated approach in the process of professional training of future informatics teachers was developed and researched. The practical significance of the study: the method of organizing a differentiated approach on the topic "Modern database programming systems" was developed and put into practice for students studying in the "Secondary Education (Informatics)" educational program.