Інституційний репозитарій ЗНУ

Критичне мислення та інформаційна гігієна в українському інформаційному просторі

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Чернявська, Юлія Павлівна
dc.date.accessioned 2023-01-11T20:01:47Z
dc.date.available 2023-01-11T20:01:47Z
dc.date.issued 2022
dc.identifier.uri https://dspace.znu.edu.ua/jspui/handle/12345/10426
dc.description Чернявська Ю. П. Критичне мислення та інформаційна гігієна в українському інформаційному просторі : кваліфікаційна робота магістра спеціальності 061 "Журналістика" / наук. керівник Л. В. Чернявська. Запоріжжя : ЗНУ, 2022. 51 с. uk
dc.description.abstract UA : Магістерська робота «Критичне мислення та інформаційна гігієна в українському медіапросторі» – основний текст – 51 сторінки. Для виконання дипломної роботи опрацьовано 71 джерело. Об'єктом дослідження є курс медіаграмотності в Україні «Інформаційна гігієна. Як розпізнати брехню в соцмережах, в інтернеті та на телебаченні» (2022), матеріали медіакритичного каналу «Телебачення Торонто» (з 1 листопади 2022 - по 1 грудня 2022). Предметом дослідження є маніпуляція інформацією та поширення фейків, а також інструменти протидії цим деструктивним медіаявищам через розвиток критичного мислення та власну інформаційну гігієну. Мета дослідження є проаналізувати основний інструмент з протидії фейкам та маніпуляціям поняття «критичне мислення» та «інформаційна гігієна», охарактеризувати їх основні елементи, визначити роль соціальних інститутів у процесі формування критичного мислення, закцентувати важливість вміння критично мислити як однієї з важливих характеристик для демократичного суспільства. Теоретико-методологічні засади складають праці вчених, які вивчали поняття критичне мислення та інформаційна гігієна, а також досліджували їх зв’язок із медіаграмотністю, також були використано думки медіаекспертів: О. Курбан, А. Миколаєнко, О. Мороз, А. Сульма та ін. Також у роботі було використано вторинні матеріали медіамоніторингів та рейтингів 2018-2021 років. Отримані результати: з’ясовано поняття «критичне мислення» та «інформаційна гігієна», їх особливості та характерні ознаки; систематизовано вже раніше дослідження про стан медіаграмотності серед українців; досліджено поточну ситуацію з розвитку критичного мислення та інформаційної гігієни в українському просторі зокрема; виокремлено та охарактеризовано структурні й змістові трансформації розважальних програм; проаналізовано медіосвітній курс «Інформаційна гігієна. Як розпізнати брехню в соцмережах, в інтернеті та на телебаченні»; проаналізовано особливості розвитку критичного мислення та медіаграмотності через медіакритичний проєкт «Телебачення Торонто». uk
dc.description.abstract EN : The master's thesis is devoted to the analysis of such an urgent problem as the development of critical thinking and information hygiene among Ukrainian society. The object of the work is the concept of critical thinking and information hygiene. The subject of the study is the manipulation of information and the distribution of fakes. The purpose of the study is to analyze the main tool for combating fakes and manipulations, the concepts of «critical thinking» and «information hygiene», to characterize their main elements, to determine the role of social institutions in the process of forming critical thinking, to emphasize the importance of the ability to think critically as one of the important characteristics for a democratic society. To achieve this goal, the following tasks must be solved: - to identify the current situation with the level of critical thinking of Ukrainians; - describe the concept of critical thinking and ways of its development; - analyze the implementation of media literacy among the population; - to investigate the role of the media in the formation of healthy informational immunity. The article examines the concepts of critical thinking and information hygiene as components of media literacy and resistance to fakes, manipulations and propaganda using the example of the media education course «Information Hygiene. How to recognize lies in social networks, on the Internet and on television» and the information program «Television Toronto». To establish the structural, typological characteristics of these concepts. The current state of development of media literacy among the Ukrainian population is recorded. The scientific novelty of the presented research consists in recording the current current picture of the state of information hygiene and the development of critical thinking. This is the first to thoroughly investigate the concept of information hygiene, as well as to analyze the existing media education programs and projects. uk
dc.language.iso uk uk
dc.subject медія uk
dc.subject пропаганда uk
dc.subject маніпуляція uk
dc.subject критичне мислення uk
dc.subject інформаційна гігієна uk
dc.subject медіаграмотність uk
dc.subject фейки uk
dc.subject critical thinking uk
dc.subject manipulation uk
dc.subject information hygiene uk
dc.subject media literacy uk
dc.subject propaganda uk
dc.subject fakes uk
dc.title Критичне мислення та інформаційна гігієна в українському інформаційному просторі uk
dc.type Магістерська робота uk


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу