dc.description.abstract |
UA : Дипломна робота – 62 стор., 71 джерело.
Об’єктом дослідження є новинні повідомлення на сайтах інтернет-ЗМІ
061.ua, zp.vgorode.ua, akzent.zp.ua, ria-m.tv.
Предметом дослідження є форми залучення користувацького контенту в
новинних матеріалах запорізький новинних сайтів.
Метою дослідження є охарактеризувати користувацький контент в
соціальних медіа як джерело інформації запорізьких ЗМІ
Теоретико-методологічні засади: ключові положення вивчення
«користувацького контенту» з соціальних медіа в журналістиці розроблені в
працях Д. Асірватам, Н. Баласубраманян, Ш. Боуман, Л. Брайт, П. Брандцаг,
К. Вардл, Г. Вікері, К. Вілліс, А. Вільямс, С. Вунш-Вінсент, О. Гарматій,
В. Гвоздєв, Д. Гіллмор, Л. Городенко, К. Горська, З. Григорова, Т. Догерті,
А. Енгельфріт, Г. Ернебрінг, А. Зелінська, М. Істін, А. Йонссон, Б. Келлерхальс,
М. Кіца, С. Онуфрів, М. Осюхіна, С. Паулюсен, К. Пурба, В. Рябічев,
В. Садівничий, Л. Смола, Л. Стріблінг, О. Сухомлин, Ч. Сяо, Л. Федорчук,
С. Хетчер та ін.
Отримані результати: дано визначення поняття UGC та розглянуто його
класифікації в журналістиці; з’ясовано роль соціальних медіа як джерела UGC в
роботі сучасного журналіста; розроблено класифікацію користувацького
контенту в запорізьких онлайн-медіа; проаналізовано різноманіття джерел і
форматів користувацького контенту з соціальних медіа на сторінках запорізьких
ЗМІ; визначено, як запорізькі онлайн-видання використовують соціальні медіа в
своїй роботі. |
uk |
dc.description.abstract |
EN : The Master’s paper is dedicated to the analysis of such a topical problem as the
ways of using UGC from social networks in journalistic practice.
The object of the work is news reports on the websites of online media 061.ua,
zp.vgorode.ua, akzent.zp.ua, ria-m.tv. The subject of the study is the forms of
involvement of user-generated content in the news materials of Zaporizhzhia news
sites.
The main aim of the paper is to characterize user-generated content in social
media as a source of information for Zaporizhzhia media. It determined the
performance of such tasks as:
– defining the concept of UGC and consider its classification in journalism;
– finding out the role of social media as a source of UGC in journalistic
work;
– developing a classification of UGC in Zaporizhzhia online media;
– analyzing the variety of sources and formats of user-generated content
from social media in Zaporizhzhia mass media;
– determining how Zaporizhzhia online media use social media in their
work.
The paper examines the theoretical foundations of studying the phenomenon of
UGC in journalism and its functioning in the practice of Zaporizhzhia mass media.
The scientific novelty of the presented research consists in the study of the
experience of domestic and foreign scientists in studying the phenomenon of UGC in
journalism, specified the classification of such content, its advantages and risks of use
for mass media, as well as investigated the peculiarities of using social networks as a
source of UGC for Zaporizhzhia journalists. |
uk |