UA : Робота викладена на 74 сторінках друкованого тексту, містить 1 додаток. Перелік посилань включає 104 джерел. Об’єкт дослідження: спілкування як соціально-психологічний феномен. Весь час від раннього дитинства й до дорослого віку головним чинником формування особистості дитини є сім’я. В їх силах сприяти гармонійному чи дисгармонійному формуванню дитячої особистості. Сім’я шляхом спілкування з дитиною створює у неї міжособистісні зв’язки, формування та розвиток особистості. Зростання дитини в стабільному оточенні та теплі є однією з головних передумов здорового розвитку дитини та її формування як особистості. Наукова новизна полягає у розкритті поняття спілкування та характеристиці його видів, розкритті поняття особистість закономірності та особливості її розвитку й формування. А також досліджено взаємозв’язок спілкування в сім’ї з формуванням особистості дитини.
EN : The work is presented on 74 pages of printed text, contains 1 appendix. The list of references includes 104 sources. Research object: communication as a socio-psychological phenomenon. All the time from early childhood to adulthood, the main factor in the formation of a child's personality is the family. They are able to contribute to the harmonious or disharmonious formation of a child's personality. Through communication with the child, the family creates interpersonal relationships, formation and development of personality. A child's growth in a stable and warm environment is one of the main prerequisites for a child's healthy development and its formation as an individual. The scientific novelty consists in the disclosure of the concept of communication and the characteristics of its types, the disclosure of the concept of personality, regularity and peculiarities of its development and formation. The relationship between communication in the family and the formation of the child's personality was also investigated.