UA : Робота викладена на 44 сторінках друкованого тексту. Перелік посилань включає 29 джерел. Об’єкт дослідження: стиль сімейної взаємодії. Оскільки повнота задоволення потреб дитини залежить від батьків, то її уявлення про себе та образ себе значною мірою пов'язані зі ставленням батьків до дитини, їх сприйняттям та розумінням дитини, з характером батьківських установок та якості прихильності як батьків до дитини, так і дитини до батьків. Саме в наші дні, в епоху надзвичайних можливостей, найчастіше діти відчувають замість інтересу та радості відчуження та байдужість. Звідусіль чути скарги, що діти зараз важкі, проблемні, неслухняні, несамовиті. Такі проблеми у поведінці дітей - результат неправильно сформованих відносин у сім'ї, або насильства, прояви агресії батьків стосовно дітей, байдужості. Наукова новизна роботи полягає в тому, що досліджено особливості впливу батьківсько-сімейної взаємодії на емоційну сферу дітей; надано рекомендації батькам для допомоги дитині в регулювання емоцій.
EN : The work is presented on 44 pages of printed text. The list of references includes 29 sources. Object of research: family interaction style. Since the full satisfaction of the child's needs depends on the parents, his self-concept and self-image are largely related to the parents' attitude towards the child, their perception and understanding of the child, the nature of parental attitudes and the quality of attachment of both parents to the child and the child to parents It is these days, in the era of extraordinary opportunities, that children often experience alienation and indifference instead of interest and joy. Complaints are heard everywhere that children are now difficult, problematic, disobedient, wild. Such problems in children's behavior are the result of improperly formed relationships in the family, or violence, manifestations of parental aggression towards children, indifference. The scientific novelty of the work lies in the fact that the peculiarities of the influence of parent-family interaction on the emotional sphere of children have been investigated; recommendations are given to parents to help the child regulate emotions.