UA : Робота викладена на 58 сторінках друкованого тексту. Перелік посилань включає 67 джерел. Мета дослідження – обґрунтування теоретичних засад естетичного виховання та експериментальна перевірка ефективності педагогічних умов естетичного виховання молодших школярів. Об’єкт дослідження – процес естетичного виховання молодших школярів. Предмет дослідження – методичне забезпечення педагогічних умов естетичного виховання молодших школярів. У кваліфікаційній роботі висвітлено теоретичні засади естетичного виховання молодших школярів; розкрито сучасні аспекти розуміння проблеми естетичного виховання молодших школярів; охарактеризовано особливості естетичного виховання учнів у процесі викладання мистецької освітньої галузі в початковій школі; окреслено естетичне виховання молодших школярів на уроках музики в початкових класах; визначено методичне забезпечення процесу естетичного виховання молодших школярів; охарактеризовано та експериментально перевірено ефективність педагогічних умов естетичного виховання молодших школярів.
EN : The work is presented on 58 pages of printed text. The list of references includes 67 sources. The purpose of the study is to substantiate the theoretical foundations of aesthetic education and experimentally check the effectiveness of pedagogical conditions for aesthetic education of younger schoolchildren. The object of research is the process of aesthetic education of younger schoolchildren. The subject of the research is methodical provision of pedagogical conditions for aesthetic education of younger schoolchildren. The qualification work highlights the theoretical principles of aesthetic education of younger schoolchildren; modern aspects of understanding the problem of aesthetic education of younger schoolchildren are revealed; the peculiarities of aesthetic education of students in the process of teaching the art education field in primary school are characterized; the aesthetic education of younger schoolchildren in music lessons in elementary grades is outlined; methodological support for the process of aesthetic education of younger schoolchildren is defined; the effectiveness of pedagogical conditions for aesthetic education of younger schoolchildren was characterized and experimentally verified.