UA : Кваліфікаційна робота: 76 с., 1 таблиця, 68 джерел, 2 додатки.
Об’єкт дослідження – прояви та сутність девіантної поведінки.
Предмет дослідження – профілактика девіантної поведінки школярів.
Мета дослідження – вивчити особливості профілактики девіантної поведінки дітей шкільного віку.
Гіпотеза дослідження: організація профілактики девіантної поведінки школярів може бути ефективною, якщо: вона буде базуватися на виявлені та усуненні причин і умов, які сприяють виникненню відхиленої поведінки;буде розроблена функціональна модель програми профілактики девіантної поведінки школярів.
Методи дослідження: теоретичні: теоретико-методологічний аналіз наукової літератури з проблеми; емпіричні: спостереження, анкетування, бесіди.
EN :The qualifying work consists of introduction, 3 parts, findings, list of literature (68 items, 11 of foreign origin), 2 addendums on 2 pages. The qualifying work volume is 84 pages long, 76 of them – body text.
The qualifying work gives the hypothesis that the organization of prevention of deviant behavior of students can be effective if: it is based on the identified and eliminated causes and conditions that contribute to the emergence of deviant behavior; if a functional model of the program for the prevention of students’ deviant behavior will be developed.
The research tasks are:
1) analyze the main causes and factors that contribute to the formation of rejected behavior of scholars;
2) to study the current state of deviance among children and adolescents;
3) to develop a program of the prevention of deviant behavior of school-age children.