UA : Кваліфікаційна робота: 98 с., 38 джерел, 2 додатки.
Мета дослідження: узагальнити досвід роботи педагогічного колективу закладу фахової передвищої освіти, визначити сукупності психолого-педагогічних умов діяльності, які сприяли формуванню системи соціально-педагогічних технологій підготовки майбутніх вчителів та вихователів.
Об’єкт дослідження: технології соціально-педагогічної роботи та процес соціалізації учнівської молоді в умовах закладу фахової передвищої освіти.
Предмет дослідження: процес підбору та виокремлення соціально-педагогічних технологій соціалізації учнівської молоді в умовах закладу фахової передвищої освіти.
Для розв’язання поставлених завдань використовувався комплекс методів дослідження:
- теоретичний – аналіз філософської, соціологічної та психолого-педагогічної літератури, програмно-методичної документації, а також класифікація, систематизація та узагальнення одержаної інформації;
- емпіричний – вивчення й узагальнення досвіду (спостереження, бесіда, інтерв’ювання, метод незалежних характеристик, вивчення продуктів діяльності, педагогічний експеримент).
Практичне значення: узагальнено систему соціально-педагогічних технологій у підготовці майбутнього вчителя. Матеріали дослідження можуть бути використані викладачами та кураторами закладів фахової передвищої освіти та закладів вищої освіти у своїй професійній діяльності.
Галузь використання: заклади вищої освіти.
EN : The qualification work consists of an introduction, 3 parts, findings, a list of references (38 items).
Already today, it can be stated with certainty that the formation of a profession in the social sphere takes place in the conditions of a certain stabilization of social pedagogy as a science. The main goal of the curator of the group of future teachers is to create conditions for the self-development of the individual. The components of this goal are support, strengthening of hope, stimulation of people to develop their abilities, knowledge and skills. The curator in the institution of professional preliminary education should analyze, forecast the process of socialization of the individual and, if necessary, reduce the negative consequences of social conditions, equalizing at least to some extent the starting opportunities of young people.
The purpose of the study: to summarize the work experience of the teaching staff of the institution of vocational pre-higher education, to determine the set of psychological and pedagogical conditions of activity that contributed to the formation of the system of socio-pedagogical technologies for the training of future teachers and educators.
The research tasks:
1) to determine the essence, content and directions of socio-pedagogical work in the institution of vocational pre-higher education;
2) to determine the level of formation of professional readiness for educational activities of students of the institution of vocational pre-higher education;
3) to reveal and justify the psychological and pedagogical conditions that ensure the effectiveness of the educational process in the institution of vocational pre-higher education;
4) summarize the system of socio-pedagogical technologies in the training of future teachers.
The object of the research: technologies of socio-pedagogical work and the process of socialization of student youth in the conditions of an institution of vocational pre-higher education.
The subject of the study: the process of selection and selection of socio-pedagogical technologies for the socialization of student youth in the conditions of a vocational pre-higher education institution
Part 1 “Institution of vocational priority education - as a factor of education of youth students” a theoretical analysis of the features of the social and educational activity of the curator in the institution of vocational pre-higher education was carried out; the concept of socio-pedagogical activity in the conditions of vocational pre-higher education institutions is revealed.
Part 2 "The socio-pedagogical role of the curator in the process of socialization of student youth" revealed the place and role of the curator in the conditions of the activities of institutions of vocational pre-higher education; the content of the socio-educational work of the curator in the institution of vocational pre-higher education is considered.
Part 3 "Forms and methods of socio-educational work in the institution of vocational pre-higher education" defined the factors and mechanisms of the process of socialization of student youth; socio-pedagogical technologies in the practical work of curators of academic groups were investigated.
Research materials can be used by teachers and curators of institutions of professional preliminary education and institutions of higher education in their professional activities.