UA : Кваліфікаційна робота: 71 с., 42 джерела.
Мета дослідження: визначення сукупності соціальних та психолого-педагогічних умов розвитку обдарованості дітей у системі родинно-шкільного виховання.
Об’єкт дослідження: теоретичні основи соціально-педагогічної діяльності соціального педагога з виявлення та розвитку обдарованості дитини.
Предмет дослідження: процес соціально-педагогічної роботи з обдарованими дітьми у системі родинно-шкільного виховання.
Мета дослідження: визначення сукупності соціальних та психолого-педагогічних умов розвитку обдарованості дітей у системі родинно-шкільного виховання.
Для розв’язання поставлених завдань використовувався комплекс методів дослідження: теоретичні історико-логічний, теоретичний та порівняльний аналіз наукових підходів; емперичні: спостереження, бесіда, опитування, анкетування, тестовий метод, педагогічний експеримент.
Наукова новизна дослідження полягає у: визначенні сутність, зміст та особливості соціально-педагогічної роботи з виявлення та розвитку обдарованих дітей; визначенні критерії діагностування та рівнів її сформованості; розкритті та обґрунтовано психолого-педагогічні умови розвитку обдарованості у дітей у системі родинно-шкільного виховання; розробці науково-практичні рекомендації батькам з розвитку обдарованості їх дітей.
Галузь використання: заклади дошкільної та початкової освіти.
EN : The qualification work consists of an introduction, 2 parts, findings, a list of references (42 items).
The study reveals the problem of оrganization of socio-pedagogical work with gifted children in the system of family and school education.
The purpose of the research: theoretical foundations of the socio-pedagogical activity of a social pedagogue to identify and develop a child’s giftedness.
The research tasks:
1) to determine the essence, content and peculiarities of the organization of socio-pedagogical work with gifted children;
2) to determine the criteria for diagnosing giftedness and the level of its formation in children of preschool and primary school age;
3) to reveal and substantiate the psychological and pedagogical conditions for the development of giftedness in children in the system of family and school education;
4) to summarize practical recommendations for parents regarding the development of their children’s giftedness based on the analysis of the experience of the practical work of the “DAR” center in Zaporizhzhia.
Part 1 “Theoretical justification of giftedness in psychological and pedagogical literature” considers giftedness of children as a socio-pedagogical problem, a definition of the concept of giftedness in psychological and pedagogical literature and methods of pedagogical examination of children with an increased level of abilities
Part 2 “Social and pedagogical technologies of working with gifted children” is dedicated to social and pedagogical work with intellectually gifted children; social and pedagogical work with children with artistic and creative talents; organization of socio-pedagogical assistance to parents of gifted children.
The developed socio-pedagogical study of organization of socio-pedagogical work with gifted children in the system of family and school education is applicable to the work of a social pedagogue, an educator working with children.