UA : Робота викладена на 48 сторінкках друкованого тексту. Перелік посилань включає 50 джерел. Мета дослідження: теоретично обґрунтувати та експериментально перевірити ефективність впливу онлайн ігор та вправ на мовленнєвий розвиток дітей молодшого дошкільного віку. Об’єкт дослідження: мовленнєвий розвиток дітей молодшого дошкільного віку. Предмет дослідження: онлайн ігри як засіб мовленнєвого розвитку дітей молодшого дошкільного віку у процесі освітньої діяльності. У кваліфікаційній роботі обґрунтовано та експериментально доведено можливість мовленнєвого розвитку дітей молодшого дошкільного віку через впровадження онлайн ігор; розроблено і впроваджено в навчальний процес система онлайн ігор та вправ з розвитку артикуляційного апарату, фонематичного слуху, мовного дихання, інтонаційної виразності мовлення дітей молодшого дошкільного віку.
EN : The work is presented on 48 pages of printed text. The list of references includes 50 sources. The purpose of the study: to theoretically substantiate and experimentally verify the effectiveness of the influence of online games and exercises on the speech development of children of younger preschool age. Object of research: speech development of younger preschool children. The subject of the study: online games as a means of speech development of children of younger preschool age in the process of educational activities. In the qualifying work, the possibility of speech development of children of younger preschool age through the introduction of online games is substantiated and experimentally proven; a system of online games and exercises for the development of the articulatory apparatus, phonemic hearing, speech breathing, intonation expressiveness of speech of younger preschool children was developed and implemented in the educational process.