ZNU Institutional Repository

Інтерпретація «простору руїни» в романі С. Жадана «Інтернат»

Show simple item record

dc.contributor.author Походенко, Альона Миколаївна
dc.date.accessioned 2024-01-01T08:51:51Z
dc.date.available 2024-01-01T08:51:51Z
dc.date.issued 2023
dc.identifier.uri https://dspace.znu.edu.ua/jspui/handle/12345/17604
dc.description Походенко А. М. Інтерпретація «простору руїни» в романі С. Жадана «Інтернат» : кваліфікаційна робота магістра спеціальності 035 «Філолологія» / наук. керівник В. О. Кравченко. Запоріжжя : ЗНУ, 2022. 58 с. uk
dc.description.abstract UA : Кваліфікаційна робота магістра «Інтерпретація «простору руїни» в романі С. Жадана «Інтернат» містить 58 сторінки. Для виконання роботи опрацьовано 66 джерел. Мета дослідження: аналіз особливостей художнього моделювання інтерпретація «простору руїни» у романі С. Жадана «Інтернат». У ході написання роботи виконано такі завдання: – окреслено аксіологічну природу художнього простору; – визначено риси «простору руїни» як концептуальної метафори буття в художньому творі; – досліджено семантику руйнації у просторових образах; – проаналізовано руйнування як домінанту внутрішнього буття особистості; – окреслено специфіку засобів художнього психологізму у зображенні «внутрішньої руїни». Об’єкт дослідження – роман С. Жадана «Інтернат». Предмет дослідження – художня репрезентація «простору руїни» в романі С. Жадана «Інтернат». Методи дослідження. У роботі реалізовано поєднання історико-літературного й порівняльно-типологічного методів, застосовано аналітично-описовий метод, який полягає в підборі, описі та аналізі матеріалу. Наукова новизна роботи постає у з’ясуванні ціннісно-смислової семантики простору в романі «Інтернат». Сфера застосування: матеріали дослідження можуть бути використані в подальшій розробці літературознавчих проблем із обраної теми, при читанні спецкурсів і спецсемінарів із історії української літератури ХХ ст., при написанні курсових робіт, а також у факультативних курсах із історії української літератури в школах. uk
dc.description.abstract EN : The master's qualification work "Interpretation of the "Ruined Space" in S. Zhadan's Novel "Internat" contains 58 pages. 66 scientific sources were developed for the performance of the work. The purpose of the research: analysis of features of artistic modeling, interpretation of the "space of ruins" in S. Zhadan's novel " Internat ". In the course of writing the work, the following tasks were completed: – the axiological nature of the artistic space is outlined; – the features of the "ruin space" as a conceptual metaphor of existence in the work of art are defined; – the semantics of destruction in the spatial images of the novel "Boarding School" (roads, House, city, station, boarding school) were investigated; – the psychological aspect of destruction as a dominant factor in the inner existence of the individual in the novel is analyzed; – the specificity of the means of artistic psychologism in the depiction of the "inner ruin" in S. Zhadan's novel is outlined; The object of research is Serhiy Zhadan's novel "Boarding". The subject of the study is the artistic representation of the "space of ruins" in S. Zhadan's novel "The Boarding School". The scientific novelty of the work lies in the fact that for the first time the value-semantic semantics of space in the novel "Boarding" was conceptualized, in particular, the space of ruin and destruction in the external and internal dimensions of human existence was investigated. The worldview parameters of the artistic space are outlined in the work through textual analysis. Separate topos of the novel – Home, Road, City – were analyzed. It is proved that the "ruin space" acquires a conceptual value-semantic meaning. Peculiarities of the psychological dimension of the destruction in the novel "Boarding" are determined. Research methods. The work uses general scientific methods of analysis, synthesis, systematization and generalization of the material, which made it possible to process the literary and critical sources involved in the complex analysis. The scope of the work is that its materials can be used in the further development of the literary problems of the chosen theme, leading courses and special seminars on the history of Ukrainian literature of the twentieth century, when writing term papers, as well as elective courses on the history of Ukrainian literature at schools. uk
dc.language.iso uk uk
dc.subject хронотоп uk
dc.subject топос руїни uk
dc.subject простір травми uk
dc.subject психологізм uk
dc.subject концептуальна метафора uk
dc.subject поетика uk
dc.subject chronotope uk
dc.subject topos of ruins uk
dc.subject space of trauma uk
dc.subject psychologism uk
dc.subject conceptual metaphor uk
dc.subject poetic uk
dc.title Інтерпретація «простору руїни» в романі С. Жадана «Інтернат» uk
dc.type Магістерська робота uk


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account

Statistics