UA : Робота викладена на 69 сторінках друкованого тексту, містить 1 таблицю, 2 додатки. Перелік посилань включає 43 джерела. Мета дослідження: визначити психолого-педагогічні аспекти підготовки і становлення педагога вищого професійного училища для роботи зі студентами. Об’єкт дослідження: процес підготовки педагога вищого професійного училища. Предмет дослідження: специфіка підготовки педагога вищого професійного училища для роботи зі студентами. У роботі досліджено теоретичні засади підготовки педагога вищого професійного училища; проаналізовано історію підготовки і становлення та сучасний стан професійної діяльності педагога вищого професійного училища; визначено специфічні риси професійності педагога вищого професійного училища; експериментально досліджено особливості підготовки педагога вищого професійного училища для роботи зі студентами; складено рекомендації з організації процесу підготовки педагога вищого професійного училища. Практичне значення: результати дослідження можуть бути використані у психологічно-педагогічній діяльності педагогів вищого професійного училища; при підготовці до практичних занять в умовах вищого професійного училища; при підготовці до практичних занять із дисципліни «Вступ до спеціальності»; у психолого-педагогічній діяльності педагогів вищих професійних училищ; при підготовці до практичних занять в умовах вищого професійного училища.
EN : The work is presented on 69 pages of printed text, contains 1 table, 2 appendices. The list of references includes 43 sources. The purpose of the study: to determine the psychological and pedagogical aspects of training and becoming a teacher of a higher professional school for working with students. The object of the study: the process of training a teacher of a higher professional school. The subject of the study: the specifics of training a teacher of a higher vocational school to work with students. The paper examines the theoretical foundations of teacher training at a higher professional school; the history of training and formation and the current state of the professional activity of a teacher of a higher vocational school are analyzed; specific features of the professionalism of a teacher of a higher vocational school are determined; the peculiarities of the training of a teacher of a higher professional school for work with students were experimentally investigated; recommendations on the organization of the process of teacher training at a higher professional school have been drawn up. Practical significance: the results of the study can be used in the psychological and pedagogical activities of teachers of higher professional schools; when preparing for practical classes in the conditions of a higher professional school; when preparing for practical classes in the discipline "Introduction to the specialty"; in the psychological and pedagogical activity of teachers of higher professional schools; in preparation for practical classes in the conditions of a higher professional school.