UA : Робота викладена на 37 сторінках друкованого тексту. Перелік посилань включає 33 джерела. Мета дослідження: теоретично обґрунтувати та дослідити результативність використання розробленої програми з формування медіаграмотності у дітей старшого дошкільного віку в умовах освітнього закладу. Об’єкт дослідження: процес формування медіаграмотності у дітей старшого дошкільного віку. Предмет дослідження: програма формування основ медіаграмотності дітей старшого дошкільного віку. У кваліфікаційній роботі уточнено зміст, функції та структуру базових понять дослідження; визначено тенденції розвитку медіаосвіти в Україні, що впливає на формування медіаграмотності дітей старшого дошкільного віку; розроблено та науково обґрунтувати програму формування медіаграмотності дітей старшого дошкільного віку.
EN : The work is presented on 37 pages of printed text. The list of references includes 33 sources. The purpose of the study: to theoretically substantiate and investigate the effectiveness of using the developed program for the formation of media literacy in older preschool children in the conditions of an educational institution. The object of the study: the process of media literacy formation in older preschool children. The subject of the study: the program for the formation of the basics of media literacy of older preschool children. The content, functions, and structure of the basic concepts of research are clarified in the qualification work; trends in the development of media education in Ukraine are determined, which affects the formation of media literacy of older preschool children; developed and scientifically substantiated the media literacy program for older preschool children.