UA : Робота викладена на 68 сторінках друкованого тексту, 1 додаток. Перелік посилань включає 30 джерел. Об'єкт дослідження: підлітки 12 -15 років. Сучасне молоде покоління проходить своє становлення в дуже складних умовах руйнування багатьох старих цінностей та формування нових соціальних відносин під час війни. Підлітки завжди намагаються самоствердитися, позбутися від невпевненості у своїх силах, задовольнити свої соціальні потреби, одержати визнання в суспільстві. Проблеми підлітків завжди актуальні, але ніколи не стояли так гостро, як у даний час в умовах нестабільної соціальної і політичної ситуації, недозволеної економічної кризи, ослаблення ролі родини, девальвації моральних норм, різкого розходження в матеріальних умовах життя, триваючої військової агресії. Несприятливі побутові, мікросоціальні умови виявляються джерелом численних, різних по силі і тривалості впливу психотравмуючих факторів. Психогенно обумовлені депресивні стани в підлітків можуть бути причиною, а у визначених випадках і наслідком соціальної дезадаптації. На початку XX століття поряд з терміном "важковиховуваність" стало уживатися вираження "відхилення від норми". Сучасні вчені стосовно до неповнолітнього з різного роду відхиленнями в розвитку, що відкладають своєрідний відбиток на поведінці, використовують терміни: "важкі діти", "важкий підліток", до категорії яких відносять дітей з відхиленнями в моральному розвитку, акцентуаціями характеру, з порушеннями в афективно-вольовій сфері, відхиленнями в поведінці; "аномальні діти", які мають відхилення від того, що є типовим чи нормальним, але не включає патологічний стан; "дезадаптовані діти", "діти, які потребують спеціальної турботи", діти "групи ризику". Наукова новизна дослідження полягає в узагальнені причин та форм шкільної дезадаптації в підлітковому віці.
EN : The work is presented on 68 pages of printed text, 1 appendix. The list of references includes 30 sources. The object of the study: adolescents aged 12-15 years. The modern young generation goes through its formation in very difficult conditions of the destruction of many old values and the formation of new social relations during the war. Teenagers are always trying to assert themselves, get rid of self-doubt, satisfy their social needs, and gain recognition in society. The problems of teenagers are always relevant, but they have never been so acute as at the present time in the conditions of an unstable social and political situation, an impermissible economic crisis, the weakening of the role of the family, the devaluation of moral standards, a sharp difference in the material conditions of life, and ongoing military aggression. Unfavorable everyday, microsocial conditions are the source of numerous, different in strength and duration of influence of psycho-traumatic factors. Psychogenically determined depressive states in teenagers can be a cause, and in certain cases, a consequence of social maladjustment. At the beginning of the 20th century, the expression "deviation from the norm" began to be used alongside the term "severity". Modern scientists use the terms: "difficult children", "difficult adolescent" in relation to a minor with various developmental abnormalities that leave a peculiar imprint on behavior, to which category children with deviations in moral development, accentuations of character, and disorders in affective - volitional sphere, deviations in behavior; "abnormal children" who have deviations from what is typical or normal but do not include a pathological condition; "maladapted children", "children in need of special care", children of "risk groups". The scientific novelty of the research lies in the generalized causes and forms of school maladjustment in adolescence.