UA : Робота викладена на 66 сторінках друкованого тексту. Перелік посилань включає 55 джерел. Мета дослідження: теоретично обґрунтувати та методично забезпечити взаємодію сім’ї та школи у формуванні культури міжособистісного спілкування у дітей молодшого шкільного віку.
Об’єкт дослідження: процес формування культури міжособистісного спілкування дітей молодшого шкільного віку у взаємодії сім’ї та школи.
Предмет дослідження: педагогічні умови формування культури міжособистісного спілкування дітей молодшого шкільного віку. У кваліфікаційній роботі здійснено аналіз проблеми формування культури спілкування особистості у дослідженнях науковців; розкрито сутність та вікові характеристики формування культури спілкування молодших школярів в освітньому процесі; досліджено стан сформованості культури спілкування дітей молодшого шкільного віку в освітньому процесі; з’ясовано значення партнерської взаємодії сім’ї та школи у різних її проявах на формування взаємовідносин серед учнів в освітньому процесі; обґрунтовано педагогічні умови формування культури спілкування учнів початкових класів в освітньому процесі.
EN : The work is presented on 66 pages of printed text. The list of references includes 55 sources. The purpose of the study: to theoretically substantiate and methodically ensure the interaction of family and school in the formation of a culture of interpersonal communication in children of primary school age.
The object of the study: the process of forming a culture of interpersonal communication among children of primary school age in the interaction between family and school.
The subject of the study: pedagogical conditions for the formation of a culture of interpersonal communication among children of primary school age. In the qualifying work, an analysis of the problem of forming a culture of personal communication in the research of scientists was carried out; the essence and age characteristics of the formation of the communication culture of younger schoolchildren in the educational process are revealed; the state of formation of the communication culture of children of primary school age in the educational process was investigated; the importance of partnership interaction between the family and the school in its various manifestations on the formation of relationships among students in the educational process is clarified; the pedagogical conditions for the formation of the communication culture of elementary school students in the educational process are substantiated.