Інституційний репозитарій ЗНУ

Психолого-педагогічні умови забезпечення соціалізації молодших школярів з особливими потребами

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Яценко, Олександр Володимирович
dc.date.accessioned 2024-01-26T13:22:35Z
dc.date.available 2024-01-26T13:22:35Z
dc.date.issued 2023
dc.identifier.uri https://dspace.znu.edu.ua/jspui/handle/12345/18709
dc.description Яценко О. В. Психолого-педагогічні умови забезпечення соціалізації молодших школярів з особливими потребами : кваліфікаційна робота магістра спеціальності 231 "Соціальна робота: соціальна педагогіка" / наук. керівник І. В. Татьянчикова. Запоріжжя : ЗНУ, 2023. 60 с. uk
dc.description.abstract UA : Кваліфікаційна робота: 60 с., 7 таблиці, 59 джерел, 3 додатки. Об’єкт дослідження – процес соціалізації молодших школярів з особливими потребами. Предмет дослідження – психолого-педагогічні умови забезпечення соціалізації. Мета дослідження – визначити особливості соціалізації молодших школярів з особливими потребами та умови її психолого-педагогічного забезпечення в спеціальній загальноосвітній школі. Відповідно до мети дослідження поставлено наступні завдання: 1. На основі аналізу психолого-педагогічної літератури з’ясувати сутність соціалізації, розкрити її механізми, показники, визначити основні інститути соціалізаії. 2. Вивчити особливості соціалізації молодших школярів з особливими потребами на стадії адаптації в умовах спеціальної загальноосвітньої школи. 3. Запропонувати методичні рекомендації практичним працівникам спеціальних загальноосвітніх шкіл щодо підвищення соціалізації молодших школярів з особливими потребами. Теоретичне значення роботи полягає у комплексному підході розгляду психолого-педагогычних умов забезпечення процесу соціалізації молодших школярів з особливими потребами. Отримані дані щодо особливостей соціалізації учнів з особливими потребами і умови її психолого-педагогічного забезпечення, спрямовані на адаптацію, можуть використовуватися в навчально-виховному процесі спеціальних загальноосвітніх шкіл з метою підвищення ефективності соціалізації дітей зазначеної категорії на підставі урахування їх індивідуально-психологічних особливостей та психофізичних можливостей. Галузь використання: загальноосвітні школи, інклюзинві та спеціальні заклади, навчально-виховні комплекси. uk
dc.description.abstract EN : The socialization of junior schoolchildren with special needs is a complex and multifaceted process that demands careful attention and understanding. Psychological and pedagogical conditions play a crucial role in facilitating their integration and development within educational settings. This study aims to explore and establish effective strategies and conditions that support the socialization of these young learners, ensuring their successful adaptation and growth in the educational landscape.Research object: the process of socialization of younger students with special needs. Research subject: рsychological and pedagogical conditions for socialization. Research aim: to identify the characteristics of socialization of younger students with special needs and the conditions of its psychological and pedagogical support in a special general education school. In accordance with the research aim, the following objectives were set: 1. To determine the essence of socialization, reveal its mechanisms and indicators, and identify the main institutions of socialization, based on the analysis of psychological and pedagogical literature. 2. To study the characteristics of socialization of younger students with special needs during the adaptation stage in a special general education school. 3. To propose methodological recommendations for practitioners in special general education schools to enhance the socialization of younger students with special needs. The part 1 “Theoretical foundations for solving the socialization problems of children with special needs” covers the essence, mechanisms, and indicators of the socialization process, the main institutions involved in socialization, and the stages of socialization as age-related developmental milestones of personality. The part 2 “Characteristics of Socialization of Junior Schoolchildren with Special Needs during the Adaptation Stage in Special Schools” examines the current practices in socialization provision, the organization and methodology of an observational study, analysis of research results, and methodological recommendations for enhancing the socialization of these students. The theoretical significance of the work lies in the comprehensive approach to examining the psychological and pedagogical conditions for facilitating the socialization process of junior schoolchildren with special needs. The obtained data on the peculiarities of socialization of students with special needs and the conditions for its psychological and pedagogical provision, aimed at adaptation, can be used in the educational process of special general education schools to enhance the effectiveness of socialization of children in this category, taking into account their individual psychological characteristics and psychophysical capabilities. uk
dc.language.iso uk uk
dc.subject соціалізація молодших школярів uk
dc.subject особливі освітні потреби uk
dc.subject психолого-педагогічні умови uk
dc.subject спеціальна школа uk
dc.subject механізми соціалізації uk
dc.subject socialization of junior schoolchildren uk
dc.subject special educational needs uk
dc.subject psychological-pedagogical conditions uk
dc.subject special school uk
dc.subject mechanisms of socialization uk
dc.title Психолого-педагогічні умови забезпечення соціалізації молодших школярів з особливими потребами uk
dc.type Магістерська робота uk


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу