dc.contributor.author |
Старостенкова, Анастасія |
|
dc.date.accessioned |
2024-05-29T06:43:38Z |
|
dc.date.available |
2024-05-29T06:43:38Z |
|
dc.date.issued |
2024 |
|
dc.identifier.uri |
https://dspace.znu.edu.ua/jspui/handle/12345/19243 |
|
dc.description |
Старостенкова А. С. Адаптація студентів-першокурсників до дистанційного навчання в умовах воєнного стану : кваліфікаційна робота бакалавра спеціальності 231 "Соціальна робота: соціальна педагогіка" / наук. керівник Ю. Р. Мацкевіч. Запоріжжя : ЗНУ, 2024. 69 с. |
uk |
dc.description.abstract |
UA : Мета дослідження: теоретично обґрунтувати психолого-педагогічні
умови адаптації студентів-першокурсників до дистанційного навчання в умовах
воєнного стану.
Об’єкт дослідження: процес адаптації студентів-першокурсників до
дистанційного навчання.
Предмет дослідження: психолого-педагогічні умови адаптації студентів першокурсників до дистанційного навчання в умовах воєнного стану.
Методи дослідження: теоретичні: вивчення наукової літератури,
публікацій у періодичних виданнях, монографій, підручників, методичних
розробок, статистичних даних з питань адаптації студентів до дистанційного
навчання, зокрема в умовах воєнного стану; аналіз нормативно-правових актів
у сфері освіти, що регламентують організацію дистанційного навчання;
вивчення зарубіжного досвіду адаптації студентів до дистанційного навчання в
умовах надзвичайних ситуацій.
Теоретичне значення полягає в уточненні і конкретизації сутності
поняття «адаптація студентів-першокурсників до дистанційного навчання в
умовах воєнного стану»; уточненні психолого-педагогічних умов адаптації
студентів-першокурсників до дистанційного навчання в умовах воєнного стану.
Практичне значення дослідження полягає в обґрунтуванні та розробці
практичних рекомендацій щодо сприяння адаптації студентів-першокурсників
до дистанційного навчання в умовах воєнного стану.
Галузь використання: заклади вищої та фахової передвищої освіти. |
uk |
dc.description.abstract |
EN : The qualification work consists of an introduction, 2 parts, conclusions, a list
of references (44 sources), and an appendix.
The war in Ukraine has caused a number of significant changes in the
educational system, particularly the forced transition to distance learning. This has
become a new challenge for both teachers and students, especially for first-year
students who have not yet experienced learning in this format or have only had this
experience in school during the coronavirus pandemic. The relevance of this problem
is also emphasized by several other factors, including the loss of the familiar learning
environment – that is, the transition from school to higher education institutions is
stressful in itself, especially when it happens in a distance format and during wartime.
The purpose of the study: to theoretically substantiate the psychological and
pedagogical conditions for the adaptation of first-year students to distance learning
under martial law. Objectives:
1) To define the essence of the concept of “adaptation of first-year students to
distance learning under martial law”;
2) To highlight the international experience of adapting students to distance
learning;
3) To substantiate the psychological and pedagogical conditions for the
adaptation of first-year students to distance learning under martial law in Ukraine;
4) To determine the criteria, indicators, and levels of adaptability of first-year
students to distance learning under martial law;
5) To develop recommendations for the adaptation of first-year students to
distance learning under martial law.
Object of the study: the process of adaptation of first-year students to distance
learning.
Subject of the study: psychological and pedagogical conditions for the
adaptation of first-year students to distance learning under martial law.
In Part 1 “Theoretical Foundations for the Adaptation of First-Year Students to
Distance Learning Under Martial Law” the issues of the adaptation of first-year
students to distance learning as a scientific problem are considered; the organization
of distance learning in higher education institutions during martial law is described;
and the international experience of adapting students to distance learning is studied.
In Part 2 “Psychological and Pedagogical Conditions for the Adaptation of
First-Year Students to Distance Learning Under Martial Law” the features of the
adaptation of first-year students to distance learning under martial law are examined;
the criteria, indicators, and levels of adaptability of first-year students to distance
learning under martial law are determined; the psychological and pedagogical
conditions for the adaptation of first-year students to distance learning under martial
law in higher education institutions are substantiated; and recommendations for
promoting the adaptation of first-year students to distance learning under martial law
are developed.
The results of the study can be used in the work of higher education and
vocational pre-higher education institutions. |
uk |
dc.language.iso |
uk |
uk |
dc.subject |
студенти-першокурсники |
uk |
dc.subject |
адаптація |
uk |
dc.subject |
дистанційне навчання |
uk |
dc.subject |
воєнний стан |
uk |
dc.subject |
психолого-педагогічні умови адаптації |
uk |
dc.subject |
заклади вищої освіти |
uk |
dc.subject |
first year students |
uk |
dc.subject |
adaptation |
uk |
dc.subject |
distance learning |
uk |
dc.subject |
martial law |
uk |
dc.subject |
psychological and pedagogical conditions of adaptation |
uk |
dc.subject |
higher education institutions |
uk |
dc.title |
Адаптація студентів-першокурсників до дистанційного навчання в умовах воєнного стану |
uk |
dc.type |
Робота бакалавра |
uk |