Інституційний репозитарій ЗНУ

Адаптація студентів-першокурсників до дистанційного навчання в умовах воєнного стану

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Старостенкова, Анастасія
dc.date.accessioned 2024-05-29T06:43:38Z
dc.date.available 2024-05-29T06:43:38Z
dc.date.issued 2024
dc.identifier.uri https://dspace.znu.edu.ua/jspui/handle/12345/19243
dc.description Старостенкова А. С. Адаптація студентів-першокурсників до дистанційного навчання в умовах воєнного стану : кваліфікаційна робота бакалавра спеціальності 231 "Соціальна робота: соціальна педагогіка" / наук. керівник Ю. Р. Мацкевіч. Запоріжжя : ЗНУ, 2024. 69 с. uk
dc.description.abstract UA : Мета дослідження: теоретично обґрунтувати психолого-педагогічні умови адаптації студентів-першокурсників до дистанційного навчання в умовах воєнного стану. Об’єкт дослідження: процес адаптації студентів-першокурсників до дистанційного навчання. Предмет дослідження: психолого-педагогічні умови адаптації студентів першокурсників до дистанційного навчання в умовах воєнного стану. Методи дослідження: теоретичні: вивчення наукової літератури, публікацій у періодичних виданнях, монографій, підручників, методичних розробок, статистичних даних з питань адаптації студентів до дистанційного навчання, зокрема в умовах воєнного стану; аналіз нормативно-правових актів у сфері освіти, що регламентують організацію дистанційного навчання; вивчення зарубіжного досвіду адаптації студентів до дистанційного навчання в умовах надзвичайних ситуацій. Теоретичне значення полягає в уточненні і конкретизації сутності поняття «адаптація студентів-першокурсників до дистанційного навчання в умовах воєнного стану»; уточненні психолого-педагогічних умов адаптації студентів-першокурсників до дистанційного навчання в умовах воєнного стану. Практичне значення дослідження полягає в обґрунтуванні та розробці практичних рекомендацій щодо сприяння адаптації студентів-першокурсників до дистанційного навчання в умовах воєнного стану. Галузь використання: заклади вищої та фахової передвищої освіти. uk
dc.description.abstract EN : The qualification work consists of an introduction, 2 parts, conclusions, a list of references (44 sources), and an appendix. The war in Ukraine has caused a number of significant changes in the educational system, particularly the forced transition to distance learning. This has become a new challenge for both teachers and students, especially for first-year students who have not yet experienced learning in this format or have only had this experience in school during the coronavirus pandemic. The relevance of this problem is also emphasized by several other factors, including the loss of the familiar learning environment – that is, the transition from school to higher education institutions is stressful in itself, especially when it happens in a distance format and during wartime. The purpose of the study: to theoretically substantiate the psychological and pedagogical conditions for the adaptation of first-year students to distance learning under martial law. Objectives: 1) To define the essence of the concept of “adaptation of first-year students to distance learning under martial law”; 2) To highlight the international experience of adapting students to distance learning; 3) To substantiate the psychological and pedagogical conditions for the adaptation of first-year students to distance learning under martial law in Ukraine; 4) To determine the criteria, indicators, and levels of adaptability of first-year students to distance learning under martial law; 5) To develop recommendations for the adaptation of first-year students to distance learning under martial law. Object of the study: the process of adaptation of first-year students to distance learning. Subject of the study: psychological and pedagogical conditions for the adaptation of first-year students to distance learning under martial law. In Part 1 “Theoretical Foundations for the Adaptation of First-Year Students to Distance Learning Under Martial Law” the issues of the adaptation of first-year students to distance learning as a scientific problem are considered; the organization of distance learning in higher education institutions during martial law is described; and the international experience of adapting students to distance learning is studied. In Part 2 “Psychological and Pedagogical Conditions for the Adaptation of First-Year Students to Distance Learning Under Martial Law” the features of the adaptation of first-year students to distance learning under martial law are examined; the criteria, indicators, and levels of adaptability of first-year students to distance learning under martial law are determined; the psychological and pedagogical conditions for the adaptation of first-year students to distance learning under martial law in higher education institutions are substantiated; and recommendations for promoting the adaptation of first-year students to distance learning under martial law are developed. The results of the study can be used in the work of higher education and vocational pre-higher education institutions. uk
dc.language.iso uk uk
dc.subject студенти-першокурсники uk
dc.subject адаптація uk
dc.subject дистанційне навчання uk
dc.subject воєнний стан uk
dc.subject психолого-педагогічні умови адаптації uk
dc.subject заклади вищої освіти uk
dc.subject first year students uk
dc.subject adaptation uk
dc.subject distance learning uk
dc.subject martial law uk
dc.subject psychological and pedagogical conditions of adaptation uk
dc.subject higher education institutions uk
dc.title Адаптація студентів-першокурсників до дистанційного навчання в умовах воєнного стану uk
dc.type Робота бакалавра uk


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу