dc.contributor.author |
Мусієнко, Єгор Євгенович |
|
dc.date.accessioned |
2024-06-27T08:03:17Z |
|
dc.date.available |
2024-06-27T08:03:17Z |
|
dc.date.issued |
2024 |
|
dc.identifier.uri |
https://dspace.znu.edu.ua/jspui/handle/12345/19761 |
|
dc.description |
Мусієнко Є. Є. Адаптація підлітків з інвалідністю до умов навчання у закладах професійної технічної освіти : кваліфікаційна робота бакалавра спеціальності 231 "Соціальна робота: соціальна педагогіка" / наук. керівник Т. Г. Соловйова. Запоріжжя : ЗНУ, 2024. 62 с. |
uk |
dc.description.abstract |
EN : The qualification work consists of an introduction, 2 parts, conclusions, a list
of references (51 sources), and an appendix.
The specifics of the modern world demand a more open and inclusive approach
to education systems, as every individual has the right to realize their potential
regardless of physical abilities. However, despite the activation of inclusive education
programs, adolescents with disabilities remain one of the most vulnerable population
groups, facing a number of challenges in the process of adapting to learning
conditions.
The situation of adapting adolescents with disabilities to learning in vocational
technical education institutions requires a comprehensive approach and scientific
substantiation. Considering the peculiarities of this category of students, it is
necessary to conduct a deep analysis of the factors affecting their adaptation and
develop effective strategies for support and accompaniment in the educational
process.
The purpose of the study: to theoretically substantiate and empirically
investigate the adaptation of adolescents with disabilities to the learning conditions in
vocational technical education institutions. Objectives:
1. To define the essence of the concept of “disability” in modern scientific
literature;
2. To determine the psychological and pedagogical aspects of the adaptation of
adolescents with disabilities;
3. To analyze the specifics of vocational technical education for adolescents
with disabilities;
4. To conduct research on the adaptation of adolescents with disabilities;
5. To implement recommendations for improving the adaptation of adolescents
with disabilities in vocational technical education settings.
Object of the study: the process of adapting adolescents with disabilities to
learning conditions.
Subject of the study: psychological and pedagogical conditions for the
adaptation of adolescents with disabilities to learning conditions.
In Part 1 “Theoretical Foundations of the Study of the Adaptation of
Adolescents with Disabilities” addresses issues of adaptation of adolescents with
disabilities, the essence of the concept of “disability” and the pedagogical and
psychological aspects of the adaptation of adolescents to learning conditions.
In Part 2 “Practical Aspects of the Adaptation of Adolescents with Disabilities
to the Learning Conditions in Vocational Technical Education Institutions” defines
the criteria, indicators, and levels of adaptability of adolescents with disabilities to
learning in vocational technical education institutions. It substantiates the social pedagogical work with adolescents with disabilities in vocational technical education
institutions and develops recommendations for creating an adaptive educational
environment for adolescents with disabilities.
The research results can be used in the work of vocational technical education
institutions. |
uk |
dc.description.abstract |
UA : Мета дослідження: теоретично обґрунтувати та емпірично дослідити
адаптацію підлітків з інвалідністю до умов навчання у закладах професійної
технічної освіти.
Об’єкт дослідження: процес адаптації підлітків з інвалідністю до умов
навчання.
Предмет дослідження: психолого-педагогічні умови адаптації підлітків з
інвалідністю до умов навчання.
Методи дослідження: теоретичні: аналіз психологічної літератури з
використанням методу теоретичного аналізу фахових джерел, синтез,
систематизація, узагальнення; емпіричні: опитування, індивідуальна бесіда,
тестування; статистичні: якісний і кількісний аналіз даних.
Теоретичне значення полягає в уточненні і конкретизації сутності
поняття «адаптація підлітків з інвалідністю до умов навчання у закладах
професійної технічної освіти»; уточненні психолого-педагогічних аспектів
адаптації підлітків з інвалідністю до умов навчання у закладах професійної
технічної освіти.
Практичне значення дослідження полягає в обґрунтуванні та розробці
практичних рекомендацій щодо сприяння адаптації підлітків з інвалідністю до
умов навчання у закладах професійної технічної освіти. |
uk |
dc.language.iso |
uk |
uk |
dc.subject |
підлітки з інвалідністю |
uk |
dc.subject |
адаптація |
uk |
dc.subject |
дистанційне навчання |
uk |
dc.subject |
психолого-педагогічні аспекти адаптації |
uk |
dc.subject |
заклади професійної технічної освіти |
uk |
dc.subject |
adolescents with disabilities |
uk |
dc.subject |
adaptation |
uk |
dc.subject |
distance learning |
uk |
dc.subject |
psychological and pedagogical aspects of adaptation |
uk |
dc.subject |
vocational technical education institutions |
uk |
dc.title |
Адаптація підлітків з інвалідністю до умов навчання у закладах професійної технічної освіти |
uk |
dc.type |
Робота бакалавра |
uk |