ZNU Institutional Repository

Адаптація підлітків з інвалідністю до умов навчання у закладах професійної технічної освіти

Show simple item record

dc.contributor.author Мусієнко, Єгор Євгенович
dc.date.accessioned 2024-06-27T08:03:17Z
dc.date.available 2024-06-27T08:03:17Z
dc.date.issued 2024
dc.identifier.uri https://dspace.znu.edu.ua/jspui/handle/12345/19761
dc.description Мусієнко Є. Є. Адаптація підлітків з інвалідністю до умов навчання у закладах професійної технічної освіти : кваліфікаційна робота бакалавра спеціальності 231 "Соціальна робота: соціальна педагогіка" / наук. керівник Т. Г. Соловйова. Запоріжжя : ЗНУ, 2024. 62 с. uk
dc.description.abstract EN : The qualification work consists of an introduction, 2 parts, conclusions, a list of references (51 sources), and an appendix. The specifics of the modern world demand a more open and inclusive approach to education systems, as every individual has the right to realize their potential regardless of physical abilities. However, despite the activation of inclusive education programs, adolescents with disabilities remain one of the most vulnerable population groups, facing a number of challenges in the process of adapting to learning conditions. The situation of adapting adolescents with disabilities to learning in vocational technical education institutions requires a comprehensive approach and scientific substantiation. Considering the peculiarities of this category of students, it is necessary to conduct a deep analysis of the factors affecting their adaptation and develop effective strategies for support and accompaniment in the educational process. The purpose of the study: to theoretically substantiate and empirically investigate the adaptation of adolescents with disabilities to the learning conditions in vocational technical education institutions. Objectives: 1. To define the essence of the concept of “disability” in modern scientific literature; 2. To determine the psychological and pedagogical aspects of the adaptation of adolescents with disabilities; 3. To analyze the specifics of vocational technical education for adolescents with disabilities; 4. To conduct research on the adaptation of adolescents with disabilities; 5. To implement recommendations for improving the adaptation of adolescents with disabilities in vocational technical education settings. Object of the study: the process of adapting adolescents with disabilities to learning conditions. Subject of the study: psychological and pedagogical conditions for the adaptation of adolescents with disabilities to learning conditions. In Part 1 “Theoretical Foundations of the Study of the Adaptation of Adolescents with Disabilities” addresses issues of adaptation of adolescents with disabilities, the essence of the concept of “disability” and the pedagogical and psychological aspects of the adaptation of adolescents to learning conditions. In Part 2 “Practical Aspects of the Adaptation of Adolescents with Disabilities to the Learning Conditions in Vocational Technical Education Institutions” defines the criteria, indicators, and levels of adaptability of adolescents with disabilities to learning in vocational technical education institutions. It substantiates the social pedagogical work with adolescents with disabilities in vocational technical education institutions and develops recommendations for creating an adaptive educational environment for adolescents with disabilities. The research results can be used in the work of vocational technical education institutions. uk
dc.description.abstract UA : Мета дослідження: теоретично обґрунтувати та емпірично дослідити адаптацію підлітків з інвалідністю до умов навчання у закладах професійної технічної освіти. Об’єкт дослідження: процес адаптації підлітків з інвалідністю до умов навчання. Предмет дослідження: психолого-педагогічні умови адаптації підлітків з інвалідністю до умов навчання. Методи дослідження: теоретичні: аналіз психологічної літератури з використанням методу теоретичного аналізу фахових джерел, синтез, систематизація, узагальнення; емпіричні: опитування, індивідуальна бесіда, тестування; статистичні: якісний і кількісний аналіз даних. Теоретичне значення полягає в уточненні і конкретизації сутності поняття «адаптація підлітків з інвалідністю до умов навчання у закладах професійної технічної освіти»; уточненні психолого-педагогічних аспектів адаптації підлітків з інвалідністю до умов навчання у закладах професійної технічної освіти. Практичне значення дослідження полягає в обґрунтуванні та розробці практичних рекомендацій щодо сприяння адаптації підлітків з інвалідністю до умов навчання у закладах професійної технічної освіти. uk
dc.language.iso uk uk
dc.subject підлітки з інвалідністю uk
dc.subject адаптація uk
dc.subject дистанційне навчання uk
dc.subject психолого-педагогічні аспекти адаптації uk
dc.subject заклади професійної технічної освіти uk
dc.subject adolescents with disabilities uk
dc.subject adaptation uk
dc.subject distance learning uk
dc.subject psychological and pedagogical aspects of adaptation uk
dc.subject vocational technical education institutions uk
dc.title Адаптація підлітків з інвалідністю до умов навчання у закладах професійної технічної освіти uk
dc.type Робота бакалавра uk


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account

Statistics