dc.contributor.author |
Бабенко, Тетяна Павлівна |
|
dc.date.accessioned |
2024-06-27T08:12:02Z |
|
dc.date.available |
2024-06-27T08:12:02Z |
|
dc.date.issued |
2024 |
|
dc.identifier.uri |
https://dspace.znu.edu.ua/jspui/handle/12345/19762 |
|
dc.description |
Бабенко Т. П. Соціальна педагогічна профілактика юного материнства серед молоді в закладах професійно-технічної освіти : кваліфікаційна робота бакалавра спеціальності 231 "Соціальна робота: соціальна педагогіка" / наук. керівник О. Г. Лещенко. Запоріжжя : ЗНУ, 2024. 50 с. |
uk |
dc.description.abstract |
UA : Кваліфікаційна робота: 50 с., 48 джерела, 3 додатки.
Об’єкт дослідження: процес соціально педагогічної профілактики юного
материнства серед молоді в закладах професійно-технічної освіти.
Предмет дослідження: зміст, форми та методи соціально-педагогічної
профілактики юного материнства серед молоді в закладах професійно-технічної
освіти.
Метою дослідження: розробити програму соціально педагогічної
профілактики юного материнства серед молоді в закладах професійно-технічної
освіти.
Для досягнення даної мети, нами були поставлені такі завдання:
1. Розкрити міст поняття юне материнство.
2. Проаналізувати вітчизняний та зарубіжний досвід у питанні
профілактики юного материнства серед молоді.
3. Визначити вікові передумови схильності до юного материнства
4. Розкрити сутність та зміст соціально-педагогічної профілактики
негативних явищ серед молоді.
5. Розкрити зміст, форми та методи соціально-педагогічної профілактики
юного материнства серед молоді в закладах професійно-технічної освіти.
Методи дослідження, які можуть бути використані:
Теоретичні: аналіз та узагальнення наукової літератури, порівняння та
узагальнення, обґрунтування соціально-педагогічної профілактики;
Емпіричні: педагогічне спостереження; бесіда, опис, тестування,
анкетування; педагогічний експеримент; анкетування;
Теоретична значущість: кваліфікаційної роботи полягає в обґрунтуванні
програми соціально- педагогічної профілактики юного материнства.
Практична значущість: кваліфікаційної роботи полягає в тому, що
матеріали дослідження можуть бути використаними в практичній діяльності
соціальних педагогів щодо ознайомлення та попередження негативного впливу
незапланованої вагітності серед молоді.
Галузь використання: загальноосвітні школи, центр соціальних служб,
навчально-виховні заклади, професійно-технічні училища, вищі навчальні
заклади, центри освіти та розвитку. |
uk |
dc.description.abstract |
EN : The qualifying work consists of introduction, 2 parts, findings, list of literature
(48 items), 3 addenda on 5 pages. The qualifying work volume is 99 pages long, 50 of
them – main text.
The qualification work provides a theoretical overview and describes the
diagnostic methods of studying the tendency to young motherhood.
Object of research: the process of socio-pedagogical prevention of young
motherhood among young people in vocational and technical education institutions.
Subject of the study: content, forms and methods of socio-pedagogical
prevention of young motherhood among young people in vocational and technical
education institutions.
Purpose of the study: to develop a program of socio-pedagogical prevention of
young motherhood among young people in vocational and technical education
institutions.
To achieve this goal, we set the following objectives:
1. To open the bridge of the concept of young motherhood.
2. To analyze domestic and foreign experience in the issue of prevention of
young motherhood among young people.
3. To determine the age prerequisites for the tendency to young motherhood
4. To reveal the essence and content of socio-pedagogical prevention of negative
phenomena among young people.
5. To reveal the content, forms and methods of socio-pedagogical prevention of
young motherhood among young people in vocational and technical education
institutions.
Research methods: Theoretical: analysis and generalization of scientific
literature, comparison and generalization, justification of socio-pedagogical
prevention;
Empirical: pedagogical observation; conversation, description, testing,
questionnaire; pedagogical experiment; survey;
Theoretical significance: qualification work consists in substantiating the
program of social and pedagogical prevention of young motherhood.
Practical significance: qualification work consists in the fact that the research
materials can be used in the practical activities of social pedagogues regarding
familiarization and prevention of the negative impact of unplanned pregnancy among
young people.
Field of use: secondary schools, social services center, educational institutions,
vocational and technical schools, higher educational institutions, education and
development centers.
Part 1 “Theoretical foundations of socio-pedagogical prevention of young
motherhood among young people in vocational education institutions” reveals the main
concepts and causes with negative consequences of young motherhood.
Part 2 “Content, forms and methods of socio-pedagogical prevention of young
motherhood among young people in vocational and technical education institutions”
contains the prevention program and diagnostic methods.
The analysis of the results of the study showed the awareness of young men and
women in the topic of sexual relations and unplanned motherhood. |
uk |
dc.language.iso |
uk |
uk |
dc.subject |
статеві стосунки |
uk |
dc.subject |
молодь |
uk |
dc.subject |
юне материнство |
uk |
dc.subject |
незапланована вагітність |
uk |
dc.subject |
соціально-педагогічна профілактика |
uk |
dc.subject |
sexual relations |
uk |
dc.subject |
youth |
uk |
dc.subject |
young motherhood |
uk |
dc.subject |
unplanned pregnancy |
uk |
dc.subject |
social and pedagogical prevention |
uk |
dc.title |
Соціальна педагогічна профілактика юного материнства серед молоді в закладах професійно-технічної освіти |
uk |
dc.type |
Робота бакалавра |
uk |