dc.contributor.author |
Кондрашова, Валерія Андріївна |
|
dc.date.accessioned |
2024-06-27T08:15:37Z |
|
dc.date.available |
2024-06-27T08:15:37Z |
|
dc.date.issued |
2024 |
|
dc.identifier.uri |
https://dspace.znu.edu.ua/jspui/handle/12345/19763 |
|
dc.description |
Кондрашова В. А. Соціально-педагогічна робота з неповнолітніми, схильними до делінквентної поведінки : кваліфікаційна робота бакалавра спеціальності 231 "Соціальна робота: соціальна педагогіка" / наук. керівник М. О. Гладиш. Запоріжжя : ЗНУ, 2024. 54 с. |
uk |
dc.description.abstract |
UA : Кваліфікаційна робота: 54 с., 30 джерел, 3 додатки.
Об’єкт дослідження: делінквентна поведінка підлітків.
Предмет дослідження: зміст роботи соціального педагога з профілактики
делінквентної поведінки серед підлітків.
Мета дослідження: розглянути причини проявів делінквентної поведінки
та визначити основні напрямки соціально-профілактичної роботи.
Завдання дослідження:
1. Проаналізувати сучасні підходи до визначення агресії, агресивної
поведінки, форм та факторів, що їх обумовлюють;
2. Визначити особливості підліткового віку та передумови виникнення
проявів делінквентності в даному віці;
3. Визначити шляхи і способи, форми та методи соціально-педагогічної
роботи щодо профілактики та корекції делінквентної поведінки підлітків.
Методи дослідження. Для вирішення поставлених завдань
використовувався метод теоретичного аналізу та узагальнення психолого педагогічної, соціологічної, правової літератури.
Теоретичне значення дослідження полягає у поглибленні знань про
детермінацію агресивних форм реагування у підлітків, з’ясуванні основних
факторів, які впливають на динаміку розвитку агресивності у делінквентну
поведінку підлітків, визначенні принципових підходів та обґрунтуванні
способів і методів соціально-педагогічної профілактики та корекції
делінквентної поведінки підлітків; визначенні напрямів робот щодо
профілактики деструктивних проявів у поведінці дітей підліткового віку.
Практичне значення дослідження полягає в застосуванні отриманих
знань через вивчення науково-методичної літератури, узагальнення набутої
інформації, застосовувати її у подальшій практичній роботі у якості
соціального педагога.
Галузь використання: заклади загальної середньої освіти, центри
соціальних служб, навчально-виховні заклади, центри освіти та розвитку. |
uk |
dc.description.abstract |
EN : The qualification work consists of an introduction, 2 parts, conclusions, a list
of used literature (30 names), 3 addenda on 5 pages. The volume of the qualification
work is 54 pages, of which 38 are the main text.
Object of research: delinquent behavior of teenagers.
The subject of the study: the content of the social pedagogue’s work on the
prevention of delinquent behavior among teenagers.
The purpose of the study: to consider the causes of manifestations of
delinquent behavior and to determine the main directions of social and preventive
work.
The purpose of the study: to theoretically substantiate and develop training for
the formation of communicative competence of future social pedagogues.
To achieve this goal, we set the following tasks:
1. To analyze modern approaches to the definition of aggression, aggressive
behavior, forms and factors that determine them;
2. Determine the peculiarities of adolescence and the prerequisites for the
emergence of delinquency at this age;
3. To determine the ways and methods, forms and methods of socio pedagogical work on the prevention and correction of delinquent behavior of
teenagers.
Research methods. The method of theoretical analysis and generalization of
psychological-pedagogical, sociological, and legal literature was used to solve the
tasks.
The theoretical significance of the study consists in deepening knowledge
about the determination of aggressive forms of response in teenagers, clarifying the
main factors that influence the dynamics of the development of aggressiveness in
delinquent behavior of teenagers, defining principled approaches and substantiating
methods and methods of socio-pedagogical prevention and correction of delinquent
behavior of teenagers; determining directions of work on the prevention of
destructive manifestations in the behavior of children of adolescent age.
The practical significance of the research consists in the application of the
acquired knowledge through the study of scientific and methodical literature, the
generalization of the acquired information, and its application in further practical
work as a social pedagogue.
Field of use: institutions of general secondary education, centers of social
services, educational institutions, centers of education and development
Part 1 “Delinquent behavior of teenagers as a socio-pedagogical problem”
considered the delinquent behavior of teenagers as a form of behavior that deviates
from the social norm; the conditions for the formation of delinquent behavior in
adolescence are disclosed: external and internal factors; given the classification of
juvenile offenders.
Part 2 “Peculiarities of the social pedagogue’s work in the prevention of
delinquent behavior among teenagers” a description of the diagnostic apparatus for
detecting and diagnosing the propensity for delinquent behavior of teenagers is given;
the content of the activity of the social pedagogue regarding the prevention of
delinquent behavior of teenagers is revealed; psychological exercises for working
with teenagers to overcome deviant behavior are defined; a system of classes for
correction of aggressive behavior of teenagers has been developed.
The results of the research can be used in the work of teachers of higher
education institutions in the process of developing methodological support for future
social pedagogues. |
uk |
dc.language.iso |
uk |
uk |
dc.subject |
делінквентна поведінка |
uk |
dc.subject |
підлітки |
uk |
dc.subject |
девіантна поведінка |
uk |
dc.subject |
агресивна поведінка |
uk |
dc.subject |
соціальне середовище |
uk |
dc.subject |
соціально-педагогічна робота |
uk |
dc.subject |
delinquent behavior |
uk |
dc.subject |
adolescents |
uk |
dc.subject |
deviant behavior |
uk |
dc.subject |
aggressive behavior |
uk |
dc.subject |
social environment |
uk |
dc.subject |
social and pedagogical work |
uk |
dc.title |
Соціально-педагогічна робота з неповнолітніми, схильними до делінквентної поведінки |
uk |
dc.type |
Робота бакалавра |
uk |