dc.contributor.author |
Прядка, Тамара Олександрівна |
|
dc.date.accessioned |
2024-06-27T08:19:13Z |
|
dc.date.available |
2024-06-27T08:19:13Z |
|
dc.date.issued |
2024 |
|
dc.identifier.uri |
https://dspace.znu.edu.ua/jspui/handle/12345/19764 |
|
dc.description |
Прядка Т. А. Гармонізація дитячо-батьківських стосунків в сім’ях, що виховують дітей підліткового віку : кваліфікаційна робота бакалавра спеціальності 231 "Соціальна робота: соціальна педагогіка" / наук. керівник Ю. Р. Мацкевіч. Запоріжжя : ЗНУ, 2024. 53 с. |
uk |
dc.description.abstract |
UA : Кваліфікаційна робота: 53 с., 38 джерел, 4 додатки.
Об’єкт дослідження: процес формування взаємин батьків і дітей
підліткового віку.
Предмет дослідження: зміст, форми та методи роботи соціального
педагога з формування гармонійних взаємин батьків і дітей підліткового віку.
Мета дослідження: теоретично обґрунтувати програму роботи
соціального педагога з формування гармонійних взаємин батьків і дітей
підліткового віку.
Методи дослідження: теоретичні методи: аналіз літературних джерел;
дослідження наукових праць, статей та інших джерел, що стосуються теми.
Теоретична значимість роботи полягає у систематизації та поглибленні
знань про дитячо-батьківські стосунки, а також у визначенні основних
чинників, що впливають на гармонію у стосунках між батьками і підлітками.
Практична значимість роботи полягає у розробці рекомендацій для
батьків та психологів, які можуть бути використані для поліпшення дитячо батьківських стосунків у сім’ях з підлітками.
Галузь використання: загальноосвітні школи, позашкільні освітні
заклади, центри соціальної допомоги, психологічні центри та клініки. |
uk |
dc.description.abstract |
EN : The qualification work consists of an introduction, 2 parts, conclusions, a list
of used literature (38 items), 4 appendices. The total volume of the qualification
work is 61 pages, of which 53 pages of the main text.
The study contains the theoretical part of the study, which includes a
comprehensive analysis of the scientific literature on child-parent relations.
Consideration of various theoretical approaches to the study of family relationships
made it possible to gain a deeper understanding of the nature of conflicts and
misunderstandings between parents and teenagers.
The practical part of the work is aimed at identifying typical problems in child parent relations. The analysis of real cases and statistical data helped to identify the
main problem areas in the relationship between parents and teenagers. On the basis
of the obtained data, practical recommendations were developed for the
harmonization of child-parent relations.
The research object: the process of forming relationships between parents and
adolescent children.
The research subject: the content, forms and methods of work of a social
pedagogue on the formation of harmonious relations between parents and children of
teenage age.
The research purpose: to theoretically substantiate the work program of a
social pedagogue on the formation of harmonious relations between parents and
children of teenage age.
The research tasks are:
1) conduct a theoretical analysis of the literature on child-parent relations and
adolescent development.
2) identify typical problems in child-parent relationships in families with
teenagers.
3) to develop recommendations for the harmonization of child-parent relations.
4) to analyze the problem of harmonizing child-parent relations in families
with teenagers consists of frequent conflicts, misunderstandings and tensions, which
can negatively affect the psychological state of teenagers and their further
development.
The part 1 “Theoretical foundations of the study of child-parent relations”
considers the problem of parent-child relations in social pedagogy, focusing on the
importance of harmonious relationships for the social and emotional development of
the child. It also characterizes the relationship between parents and teenagers,
focusing on the specifics of this age period, conflicts and ways to resolve them.
Analyzes different styles of family upbringing and their influence on the formation
of the adolescent's personality, emphasizing the role of upbringing in the
development of independence, responsibility and emotional stability of the child.
The part 2 “Study of child-parent relations” is devoted to the methodology of
studying child-parent relations, where various approaches and tools for the analysis
of relations between parents and their teenagers are considered. It also substantiates
the program of work of the social pedagogue with the family, aimed at harmonizing
these relationships, emphasizing the importance of an individual approach and
cooperation between the pedagogue, parents and children; provides methodical
recommendations for improving relationships in the family, focusing on practical
steps that can be applied to reduce conflicts and increase the level of understanding
and support between family members.
The analysis of results obtained from this study underscores the critical
importance of addressing and resolving conflicts in child-parent relationships to
foster a supportive and nurturing family environment. |
uk |
dc.language.iso |
uk |
uk |
dc.subject |
дитячо-батьківські стосунки |
uk |
dc.subject |
підлітки |
uk |
dc.subject |
соціальна педагогіка |
uk |
dc.subject |
взаємини |
uk |
dc.subject |
сімейне виховання |
uk |
dc.subject |
гармонізація |
uk |
dc.subject |
програма роботи |
uk |
dc.subject |
методичні рекомендації |
uk |
dc.subject |
особистість підлітка |
uk |
dc.subject |
стилі виховання |
uk |
dc.subject |
child-parent relationships |
uk |
dc.subject |
adolescents |
uk |
dc.subject |
social pedagogics |
uk |
dc.subject |
relationships |
uk |
dc.subject |
family education |
uk |
dc.subject |
harmonization |
uk |
dc.subject |
work program |
uk |
dc.subject |
methodological recommendations |
uk |
dc.subject |
adolescent personality |
uk |
dc.subject |
education styles |
uk |
dc.title |
Гармонізація дитячо-батьківських стосунків в сім’ях, що виховують дітей підліткового віку |
uk |
dc.type |
Робота бакалавра |
uk |