UA : Кваліфікаційна робота: 82 с., 11 таблиць, 1 рисунок, 83 джерела, 2
додатки.
Об’єкт дослідження: гра як провідна діяльність дітей дошкільного віку.
Предмет дослідження: вплив гри на розвиток соціальних навичок дітей
дошкільного віку в умовах сучасного навчального закладу.
Мета дослідження: теоретично обґрунтувати та експериментально
перевірити соціально-педагогічний вплив гри на розвиток соціальних навичок
дітей дошкільного віку в умовах сучасного навчального закладу.
Методи дослідження: теоретичний аналіз джерел, спостереження,
інтерв’ювання, опитування, вивчення особових справ, анкетування, соціальнопедагогічний експеримент.
Теоретичне значення роботи полягає у систематизації соціальнопедагогічної ігрової діяльності для формування соціальних навичок у дітей
дошкільного віку в умовах сучасного навчального закладу.
Практичне значення роботи полягає у розробці соціально-педагогічної
програми з для формування соціальних навичок у дітей дошкільного віку
засобами гри в умовах сучасного навчального закладу.
Галузь використання: заклади дошкільної освіти, центри розвитку
дитини, центри соціальних служб для дітей, сім’ї та молоді.
EN : The specially pedagogically oriented games as a leading activity of preschool
age in the conditions of modem educational institution. Qualification work consists
of an introduction, two parts and conclusions, references (83 source), two
applications on six pages. Qualifying scope of work is 89 pages, this work consists of
82 text and 11 tables, and one drawing. Qualification work is gives a theoretical
overview and describes an experimental study the specially pedagogically oriented
games as a leading activity of preschool age.
The object of work is a game as a leading activity of preschool age.
The subject is the influence of the game on the development of social skills of
preschool children in the conditions of modem educational institution. The purpose is
to theoretically substantiate and experimentally test the socially pedagogical impact
of play on the development of children's skills of preschool age in the conditions of
modem educational institution.
To achieve this goal, the following research objectives have been identified:
- to determine the essence of the phenomenon of the game as a leading activity
of preschool age;
- to illuminate the pedagogical features of children of preschool age;
- to reveal the essence specially pedagogically oriented games of preschool age;
- to experimentally test the impact of the game on the development of children’s
social skills of preschool age.
Parti «Game as a leading activity of children preschool age in the conditions of
modem educational institution» this is describes the essence of the phenomenon of
the game in the scientific literature, this is considering the pedagogical features of
children of preschool age and elucidate the features of game activity in the system of
social pedagogical work.
Part 2 «The impact of play on the development of children’s social skills of
preschool age in the conditions of modem educational institution» is shows us the
results of the ascertaining, formative and controlling stages of the experiment
concerning the formation of social skills by means of playing in children of preschool
age.
Analysis of the results are confirmed the effectiveness of the program developed
and implemented.