UA : Кваліфікаційна робота: 80 с., 7 таблиць, 2 рисунки, 89 джерел, 2 додатки.
Об’єкт дослідження: процес формування життєвої компетентності молоді
з порушеннями психофізичного розвитку.
Предмет дослідження: зміст, форми та методи формування життєвої
компетентності молоді з порушеннями психофізичного розвитку.
Мета дослідження: теоретично обґрунтувати та експериментально
перевірити зміст, форми та методи формування життєвої компетентності
молоді з порушеннями психофізичного розвитку.
Методи дослідження: теоретичний аналіз джерел, спостереження,
інтерв’ювання, опитування, вивчення особових справ, анкетування, соціальнопедагогічний експеримент.
Теоретичне значення роботи полягає у комплексному підході до процесу
формування життєвої компетентності молоді з порушеннями психофізичного
розвитку.
Практичне значення роботи полягає у розробці соціально-педагогічної
програми з формування життєвої компетентності молоді з порушеннями
психофізичного розвитку у центрі соціального обслуговування.
Галузь використання: соціальні служби, заклади освіти, центри
соціальних служб для дітей, сім’ї та молоді.
EN : The qualifying work consists of introduction, 2 parts, findings, list of literature
(89 sources), and 2 addenda on 6 pages. The qualifying work volume is 103 pages
long, 88 of them - main text. There are 7 tables and 2 illustrations.
The qualifying work gives theoretical review and describes the experimental
research of the formation of life competence of youth with psycho-physiological
development disorders in the conditions of the regional social service centre. It
defines the content, forms and methods of forming the life competence.
The research object: forming of life competence of youth with psychophysiological development disorders.
The research subject: the content, forms and methods of the life competence
formation of youth with psycho-physiological development disorders.
The research purpose: theoretical background and experimental verification of
the content, forms and methods of the life competence formation of youth with
psycho-physiological development disorders.
The research tasks are:
- to define the essence of the notion «life competence of youth with psychophysiological development disorders»;
- to reveal psycho-pedagogical features of youth with psycho-physiological
development disorders;
- to develop and to implement the program on the formation of life
competence of youth with psycho-physiological development disorders to the
regional social service centre’s work;
- to verify the effectiveness of the implemented program.
The part 1 «Theoretical backgrounds of the formation of life competence of
youth with psycho-physiological development disorders» describes the essence of the
notion «life competence of youth with disability»; considers psycho-pedagogical
features of youth; highlights features of forming of life competence of youth with
psvcho-physiological development disorders in the conditions of the regional social
service centre.
The part 2 «Experimental work on the formation of life competence of youth
with psycho-physiological development disorders» shows the results indicative and
control phases of the research on the process the formation of life competence of
youth with psycho-physiological development disorders.
The analysis of the results has proved the effectiveness of the developed and
implemented program.