Інституційний репозитарій ЗНУ

Соціально-педагогічна робота з дезадаптованими підлітками

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Волкодав, Слена Станіславівна
dc.date.accessioned 2020-05-20T06:37:31Z
dc.date.available 2020-05-20T06:37:31Z
dc.date.issued 2020
dc.identifier.uri https://dspace.znu.edu.ua/jspui/handle/12345/3030
dc.description Волкодав О. С. Соціально-педагогічна робота з дедаптованими підлітками: кваліфікаційна робота магістра спеціальності 231 "Соціальна робота: соціальна педагогіка" / наук. керівник К. Л. Потопа. Запоріжжя : ЗНУ, 2020. 134 с. uk
dc.description.abstract UA : Кваліфікаційна робота: 94 с., 9 таблиць, 18 рисунків, 96 джерел, 8 додатків. Об’єкт дослідження: підлітки загальноосвітньої школи у стані соціальної дезадаптації. Предмет дослідження: зміст соціально-педагогічної роботи з дезадаптованими підлітками. Мета дослідження: дослідити можливості та зміст методів соціально-педагогічної роботи спрямованої на подолання дезадаптованих проявів серед підлітків. Методи дослідження: аналіз соціально-педагогічної, психологічної, педагогічної, соціологічної, юридичної наукової і періодичної літератури, законодавчих актів, спостереження, анкетування, тестування, соціально-педагогічний експеримент для впровадження профілактичної програми з удосконалення соціальної роботи з дезадаптованими підлітками. Теоретичне значення роботи полягає у розширенні і поглибленні знань про соціально-психологічний зміст дезадаптації підлітків, їх ціннісних орієнтацій, а також у комплексному підході до її профілактики, що включає не лише інформування, а й передбачає покращення у формуванні навичок. Практичне значення дослідження полягає у впровадженні системи профілактичної роботи як засобу підвищення ефективної діяльності соціальних педагогів в аспекті попередження дезадаптації підлітків та прогресивного зменшення кількості негативних проявів дезадаптації. Галузь використання: загальноосвітні школи, спеціальні школи, навчально-реабілітаційні центри. uk
dc.description.abstract EN : The qualification work consists of an introduction, 2 parts, a conclusion, a list of sources (96 points), 8 appendixes on 32 pages. The qualification work consists of 134 pages, 94 of which are the text, has 9 tables and 18 diagrams. The qualification work consists of a theoretical part, which consists in the expansion and deepening of knowledge about the social and psychological content of adolescents' maladaptation, their values’ orientations, as well as in a comprehensive approach to its prevention, which includes not only informing, but also providing improvements in the formation of practical skills. The research work includes also the empirical part, which contains empirical research and is to introduce a system of preventive work as a means of improving the effective activity of social educators in the aspect of preventing adolescents’ maladaptation and progressively reducing the number of negative manifestations of maladaptation. Objective of the study: to explore the possibilities and content of methods of social and pedagogical work aimed at overcoming maladaptive manifestations among adolescents. Object of the study: adolescents of secondary school in a state of social maladaptation. Subject of research: the content of social and pedagogical work with maladapted adolescents. The hypothesis of the research is the assumption that the process of social and educational work with adolescents who have a high risk of maladaptation, will be effective, provided the development and implementation of a system of diverse and comprehensive preventive work, which provides for the involvement of diverse, pedagogical meaningful educational activities aimed at shaping adolescents' needs for self-improvement, self-education and building a model for a positive future. The research tasks are: 1) to reveal the essential characteristics of the phenomenon of adolescents’ maladaptation and its causes and consequences on the basis of the scientific literature analysis; 2) to analyze the legislative acts regulating social work with maladapted children and adolescents in Ukraine; 3) to consider the general statements, organizational structure of child and adolescent social rehabilitation services in Ukraine; 4) to conduct empirical research into the causes, factors and manifestations of adolescents’ maladaptation; 5) based on the results of empirical research into the causes and factors and manifestations of adolescents' maladaptation, to develop a set of preventive measures to improve social work with maladapted adolescents; 6) to develop recommendations for improving the effectiveness of social and pedagogical work with maladapted adolescents. uk
dc.language.iso uk uk
dc.subject адаптація uk
dc.subject дезадаптація uk
dc.subject профілактика дезадаптованих підлітків uk
dc.subject соціалізація uk
dc.subject соціальна дезадаптованість uk
dc.subject учні підліткового віку uk
dc.subject adaptation uk
dc.subject adaptability uk
dc.subject maladaptation uk
dc.subject disadaptation uk
dc.subject prevention of maladapted adolescents uk
dc.subject socialization uk
dc.subject social maladaptation uk
dc.subject adolescent students uk
dc.title Соціально-педагогічна робота з дезадаптованими підлітками uk
dc.type Магістерська робота uk


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу