EN : The qualifying work consists of introduction, 2 parts, findings, list of literature (95 items, 3 of foreign origin), 9 tables, 11 addenda. The qualifying work volume is 132 pages long, 91 of them – main text.
The research object: the process of socio-pedagogical correction of difficult upbringing children in general secondary education institution.
The research subject: the content, some forms and methods of socio-pedagogical correction of difficult upbringing children in general secondary education institution.
The research purpose: the target of the study is theoretical substantiating and experimental testing the program of socio-pedagogical correction of difficult upbringing children in general secondary education institution.
Thesis hypothesis: reduction of the level of difficult upbringing among junior schoolchildren becomes possible if the program of social and pedagogical correction of difficult upbringing is introduced.
The research tasks are:
1. To determine the essence and content of difficult upbringing children.
2. To substantiate the reasons for the emergence and development of difficult upbringing in children of primary school age.
3. To define the system of social and pedagogical work with difficult children in general secondary education.
4. To check experimentally the program of socio-pedagogical correction of difficult children in general secondary education.
The research methods: theoretical analysis of sources, systematization, generalization, observation, interviewing, questioning, comparison, testing, social and pedagogical experiment.
The part 1 “Theoretical foundations of social and pedagogical correction with difficult educated children in the institution of general secondary education” is to substantiate and determine the essence and content of difficult upbringing children in general secondary education institution.
The part 2 “Research of socio-pedagogical correction of difficult educated children in the institution of general secondary education” is to develop a program of social and pedagogical correction of difficult upbringing children in general secondary education institution.
The field of practical use: institutions of general secondary education, educational and medical institutions.
UA : Кваліфікаційна робота: 132 с., 9 таблиць, 95 джерел, 11 додатків.
Об’єкт – процес соціально-педагогічної корекції важковиховуваних дітей у закладі загальної середньої освіти.
Предмет – зміст, форми та методи соціально-педагогічної корекції важковиховуваних дітей у закладі загальної середньої освіти.
Мета роботи – теоретично обґрунтувати та екпериментально перевірити програму соціально-педагогічної корекції важковиховуваних дітей у закладі загальної середньої освіти.
Методи дослідження: теоретичні – аналіз, систематизація, узагальнення; емпіричні – опитувальники, контент-аналіз, педагогічний експеримент; статистичні методи обробки даних.
Теоретичне значення роботи полягає у визначенні, змістовному розкритті та науковій конкретизації зміст, форми та методи соціально-педагогічної корекції важковиховуваних дітей у закладі загальної середньої освіти.
Практичне значення роботи полягає у розробці програми соціально-педагогічної корекції важковиховуваності у молодших школярів та розроблених для вчителів та батьків рекомендацій щодо корекції важковиховуваності серед дітей та, як наслідок, покращення їхньої соціальної взаємодії у закладі загальної середньої освіти.
Галузь використання: заклади загальної середньої освіти, лікувально-виховні заклади.