EN : Qualification work: 83 pages, 5 tables, 77 sources, 2 appendices.
The object of study - the emotional sphere of the preschooler's personality.
The subject of research is the correction of the emotional sphere of preschoolers by means of art therapy.
The purpose of the study is to study the features of correction of the emotional sphere of preschoolers by means of art therapy.
Objectives of the study:
1) to conduct a theoretical analysis of the emotional sphere of the individual;
2) provide a psychological description of the emotional sphere of preschoolers;
3) to investigate the features of the correction of the emotional sphere of preschoolers by means of art therapy;
4) summarize the results of the study.
Research methods:
- theoretical: study and analysis of scientific literature on the development of the emotional sphere of preschool children;
- empirical: observation, testing.
The scientific novelty of the work is that we have developed a set of corrective art-therapeutic measures aimed at forming the emotional sphere of preschoolers.
The practical significance of the work is that the research materials can be used by psychologists in the field of education, preschool teachers, family psychotherapists.
UA : Кваліфікаційна робота: 83 с., 5 таблиць, 77 джерел, 2 додатки.
Об'єкт дослідження – емоційна сфера особистості дошкільника.
Предмет дослідження – корекція емоційної сфери дошкільників засобами арт-терапії.
Мета дослідження – вивчити особливості корекції емоційної сфери дошкільників засобами арт-терапії.
Завдання дослідження:
1) провести теоретичний аналіз емоційної сфери особистості;
2) надати психологічну характеристику емоційної сфери дошкільників;
3) дослідити особливості корекції емоційної сфери дошкільників засобами арт-терапії;
4) узагальнити результати дослідження.
Методи дослідження:
- теоретичні: вивчення та аналіз наукової літератури з проблем розвитку емоційної сфери дітей дошкільного віку;
- емпіричні: спостереження, тестування.
Наукова новизна роботи полягає у тому, що нами розроблено комплекс корекційних арт-терапевтичних заходів, спрямований на формування емоційної сфери дошкільників.
Практична значущість роботи в том, що матеріали дослідження можуть бути використані психологами в сфері освіти, вихователями дошкільних закладів, сімейними психотерапевтами.