Інституційний репозитарій ЗНУ

Соціальне виховання дітей у закладах позашкільної освіти

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Мілейко, Катерина Євгенівна
dc.date.accessioned 2020-12-24T08:12:24Z
dc.date.available 2020-12-24T08:12:24Z
dc.date.issued 2020
dc.identifier.uri https://dspace.znu.edu.ua/jspui/handle/12345/3688
dc.description Мілейко К. Є. Соціальне виховання дітей в закладах позашкільної освіти : кваліфікаційна робота магістра спеціальності 231 "Соціальна робота" / наук. керівник Ю. Р. Мацкевіч. Запоріжжя : ЗНУ, 2020. 86 с. uk
dc.description.abstract EN : The qualification work consists of an introduction, 2 sections, conclusions, a list of references (82 sources), 6 addenda on 20 pages. The volume of qualifying work is 86 pages. There are 8 tables and 7 figures. The qualification work presents a theoretical and empirical study of the out-of-school education system in terms of ensuring the formation of the personality of children, in particular the educational potential of out-of-school education institutions, as well as the role of out-of-school education institutions in the social upbringing of children. It was assumed that the expansion of the social situation of development, the enrichment and improvement of the quality of social contacts due to the child’s attendance at an out-of-school education institution would be a significant positive factor in his social upbringing. The key idea of the work is that the content of the activities of out-of-school education institutions determines the formation of specific socio-pedagogical conditions that determine the effectiveness of social education of children. The object of the research is the social education of children. The subject of the research is the process of social education of children in out-of-school education institutions. The purpose of the study is to theoretically substantiate and experimentally test the social and pedagogical conditions of the effectiveness of social education of adolescents in out-of-school education institutions. Qualification work assignments: 1. To carry out a theoretical analysis of scientific, methodological and regulatory sources regarding the content and problems of social education of children. 2. Substantiate the essence of the educational potential of out-of-school education institutions. 3. Experimentally investigate the socio-pedagogical conditions of the effectiveness of social education of children in out-of-school education institutions. In the first section “Social education in the context of the institution of out-of-school education”, a theoretical analysis of the essence and content of social education as a socio-pedagogical phenomenon is carried out. The features of the implementation of the educational function in out-of-school education institutions are analyzed, and the system of social education in out-of-school education institutions is substantiated. The second section “Experimental study of social and pedagogical conditions for the effectiveness of social education in out-of-school education institutions” provides a justification and description of methods for studying the level of formation of key social competencies as a result of social education. The procedure for organizing and conducting an experiment aimed at studying the socio-pedagogical conditions of the effectiveness of social education in out-of-school education institutions is also revealed step by step. The final parts of the section contain a detailed analysis of the results of an experimental study of the social and pedagogical conditions of the effectiveness of social education in out-of-school education institutions, as well as a description of the socio-pedagogical conditions of social education in these institutions. As a result of the study, the experimental hypothesis was confirmed: the expansion of the current social situation of development, the enrichment of high-quality social ties lead to an increase in the diversity of the repertoire of behavioral models of social response, makes the pupils of out-of-school education more socially adapted and active. uk
dc.description.abstract UA : Кваліфікаційна робота: 86 с., 8 таблиць, 7 рисунків, 82 джерела, 6 додатків. Об’єкт дослідження – процес соціального виховання дітей в закладах позашкільної освіти. Предмет дослідження – соціально-педагогічні умови соціального виховання дітей в закладах позашкільної освіти. Мета дослідження – теоретично обґрунтувати та експериментально перевірити соціально-педагогічні умови ефективності соціального виховання підлітків в закладах позашкільної освіти. Методи дослідження: теоретичні – аналіз, систематизація, узагальнення; емпіричні – тестування, анкетування, порівняння та інтерпретація, статистичні методи обробки даних. Теоретичне значення роботи полягає у ґрунтовному розкритті виховних можливостей закладів позашкільної освіти, узагальненні напрацювань дослідників щодо реалізації функції соціального виховання . Практичне значення роботи полягає в науковій конкретизації чинників та умов ефективності соціального виховання в закладах позашкільної освіти, що може бути використано при розробці програми заходів та планів соціального виховання педагогічними працівниками закладів даного типу. Галузь використання: загальноосвітні заклади освіти, заклади позашкільної освіти, центри соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді. uk
dc.language.iso uk uk
dc.subject соціальне виховання uk
dc.subject педагогічне спілкування uk
dc.subject соціально-педагогічна умова uk
dc.subject особистість uk
dc.subject суб'єкт-суб'єктна взаємодія uk
dc.subject заклад позашкільної освіти uk
dc.subject social education uk
dc.subject out-of-school education institution uk
dc.subject socio-pedagogical conditions uk
dc.subject personality uk
dc.subject pedagogical communication uk
dc.subject subject-subject interaction uk
dc.title Соціальне виховання дітей у закладах позашкільної освіти uk
dc.type Магістерська робота uk


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу