UA : Кваліфікаційна робота викладена на 100 сторінках друкованого тексту, містить 9 таблиць, 15 рисунків, 1 додаток. Перелік посилань включає 65 джерел, з них 10 іноземною мовою.Об’єктом дослідження є процес позиціонування ПАТ «Запоріжсталь»
на промисловому ринку. Предметом дослідження є теоретичні та методичних підходи щодо
позиціонування ПАТ «Запоріжсталь» на промисловому ринку.
Метою магістерської роботи є систематизація наукових, методологічних
та практичних знань з позиціонування металургійного підприємства ПАТ
«Запоріжсталь» на промисловому ринку з метою підвищення його
конкурентоспроможності.
Методи дослідження: логічного узагальнення, дедуктивний, фінансово
– економічного та статистичного аналізу, порівняння, зведення та ін.
Одержані результати: розроблено методи та послідовність
сегментування для підприємства ПАТ «Запоріжсталь»; запропоновано
системний підхід до оцінки цільового сегмента ПАТ «Запоріжсталь»;
запропоновано етапи позиціювання для ПАТ «Запоріжсталь» та ринково–
функціональна організаційна структура служби маркетингу ПАТ
«Запоріжсталь».
Результати дослідження можуть бути використані підприємствами
металургійної галузі України, зокрема шляхи розробки стратегій ринкового
позиціонування продукції ПАТ «Запоріжсталь» на засадах маркетингу
партнерських взаємовідносин.
EN : The work is presented on 100 pages of printed text, contains 9 tables, 15 figures, 1 annex. The list of referеnces includes 65 sources, 10 of them in foreign languages. The object of research is the process of positioning PJSC "Zaporizhstal" on
the industrial market.
The subject of research is theoretical and methodological approaches to the
positioning of PJSC "Zaporizhstal" in the industrial market.
The purpose of the master's work is to systematize scientific, methodological
and practical knowledge on the positioning of the metallurgical enterprise PJSC
"Zaporizhstal" in the industrial market in order to increase its competitiveness.
In the process of research, the following scientific results were obtained:
1) theoretical aspects of positioning are considered;
2) features of industrial market segmentation are investigated;
3) positioning strategies and position maps - schemes are investigated;
4) analysis of strengths and weaknesses of PJSC "Zaporizhstal";
5) analysis of the positioning of PJSC "Zaporizhstal" in the industrial
market;
6) methodological bases of target market orientation of the enterprise of
PJSC "Zaporizhstal" are developed;
7) recommendations for the introduction of modern segmentation
technologies on the basis of STP - marketing;
8) developed a strategy for market positioning of PJSC "Zaporizhstal" on the
basis of marketing partnerships
Research methods: logical generalization, deductive, financial – economic
and statistical analysis, comparison, summary, etc.
The obtained results: developed methods and sequence of segmentation for
the enterprise PJSC "Zaporizhstal"; a systematic approach to the assessment of the
target segment of PJSC "Zaporizhstal" is proposed; the stages of positioning for
PJSC "Zaporizhstal" and the market-functional organizational structure of the
6
marketing service of PJSC "Zaporizhstal" are proposed.
The results of the study can be used by enterprises of the metallurgical
industry of Ukraine, in particular ways to develop strategies for market positioning
of products of PJSC "Zaporizhstal" on the basis of marketing partnerships.