UA : Кваліфікаційна робота викладена на 141 сторінці друкованого тексту, містить 15 таблиць, 13 рисунків. Перелік посилань включає 72 джерела. Об’єкт дослiдження – процеси формування корпоративної культури на
підприємстві.
Предмет дослiдження – теоретичні та методичні засади оцінювання і
вдосконалення корпоративної культури на підприємстві.
Мета роботи – теоретичне обґрунтування та розробка практичних
рекомендацій щодо напрямів і методів удосконалення корпоративної
культури для гармонізації соціально–трудових відносин та підвищення
ефективності діяльності підприємства ПАТ «Українська залiзниця».
Методи дослідження: логічного узагальнення, дедуктивний, фінансово
– економічного та статистичного аналізу, порівняння, зведення та ін.
Одержані результати: обґрунтовані базові закономірності й резерви
використання соціального партнерства як важливого напряму вдосконалення
корпоративної культури ПАТ «Українська залiзниця».
Результати дослідження можуть бути застосовані підприємствами,
зокрема створення прозорих програм вдосконалення корпоративної культури
за рахунок наступних практичних рекомендації: матеріальне заохочення
працюючих; перебудова відношення до використання кадрів; забезпечення
атмосфери захищеності; залучення працівників до формувань та обговорень
цілей організації; розроблення заходів щодо відповідальності та
стимулювання виконання плану.
EN : The work is presented on 141 pages of printed text, contains 15 tables, 13 figures. The list of referеnces includes 72 sources. The object of research – the processes of formation of corporate culture in
the enterprise.
The subject of research – theoretical and methodological principles of
evaluation and improvement of corporate culture at the enterprise.
The purpose of the work is theoretical substantiation and development of
practical recommendations on directions and methods of improvement of corporate
culture for harmonization of social and labor relations and increase of efficiency of
activity of the enterprise of PJSC "Ukrainian Railway".
Research methods: logical generalization, deductive, financial – economic
and statistical analysis, comparison, summary, etc.
The obtained results: the basic regularities and reserves of the use of social
partnership as an important direction of improving the corporate culture of PJSC
"Ukrainian Railways" are substantiated.
Based on this goal, the following main objectives of the study were
developed:
– the economic essence of corporate culture is investigated;
– the principles of formation of corporate culture at the enterprise are
considered;
– the motivational influence of corporate culture on labor activity is
determined;
– organizational and economic characteristics of PJSC "Ukrainian
Railways" were analyzed;
– the characteristic of personnel and a condition of corporate culture is
given;
– directions of improvement of corporate culture of PJSC "Ukrainian
Railway" are developed;
6
– practical recommendations for improving the system of work motivation
are offered.
The obtained results: the basic regularities and reserves of the use of social
partnership as an important direction of improving the corporate culture of PJSC
"Ukrainian Railways" are substantiated.
The results of the study can be applied by enterprises, in particular the
creation of transparent programs to improve corporate culture through the
following practical recommendations: material incentives for employees;
restructuring the attitude to the use of personnel; providing an atmosphere of
security; involvement of employees in the formation and discussion of the goals of
the organization; developing measures for accountability and stimulating the
implementation of the plan.