RU : В статье раскрывается феномен телесности как противоречивый и актуальный вопрос соци-
ально-философского дискурса. Рассмотрение теоретико-философских и психологических дефиниций
телесности позволило раскрыть ее как атрибут человекоморфности и целостности антропо-
бытия. Акцентируется внимание на телесных трансформациях в условиях киберкультуры и опреде-
ляются основные граничные формы бодимодификаций человека. Телесность через призму социо-
культурных практик определяется как способ сохранения человека социального и основное средство
самоидентификации личности. Репрезентация духовного наполнения телесности осуществляется с
помощью ее символьно-атрибутивных кодов взаимодействия с культурой. Телесность рассматрива-
ется как визуализация, реализация духовной экзистенции человека и субстрат творческого потен-
циала человека. В ходе исследования формулируются одна из основных задач практической филосо-
фии – сохранение телесности и обращение достижений киберкультуры на ее совершенствование в
природных границах, а не уничтожение и замену природного тела искусственными аналогами.
UA : У статті розкривається феномен тілесності як суперечливе та актуальне питання соціально-
філософського дискурсу. Розгляд теоретико-філософських і психологічних дефініцій тілесності дозволило роз-
крити її як атрибут людиноморфності та цілісності антропо-буття. Акцентується увага на тілесних тран-
сформаціях в умовах кіберкультури та визначаються основні граничні форми бодімодифікації людини. Тілес-
ність через призму соціокультурних практик визначається як спосіб збереження «людини соціальної» і основ-
ний засіб самоідентифікації особистості. Репрезентація духовного наповнення тілесності здійснюється за
допомогою її символьно-атрибутивних кодів взаємодії з культурою. Тілесність розглядається як візуалізація,
реалізація духовної екзистенції людини і субстрат творчого потенціалу людини. В ході дослідження форму-
люються одна з основних задач практичної філософії – збереження тілесності та звернення досягнень кібер-
культури на її вдосконалення в природних межах, а не знищення та заміну природного тіла штучними анало-
гами.
EN : In the article physicality's phenomenon is revealed as a contradictory and topical issue of socio-philosophical discourse.
The consideration of the theoretical-philosophical and psychological definitions of physicality made it possible
to disclose it as an attribute of human-morphemes and the integrity of anthropo-being. Attention is focused on bodytransformations
in conditions of cyberculture and the main boundary forms of human body-modifications are determined.
Physicality is defined through the prism of socio-cultural practices as a way of preserving social man and the
main means of individual self-identification. The representation of spiritual filling of physicality is carried out helping
of its symbolic-attributive codes of interaction with culture. Physicality is considered as a visualization, a realization of
the spiritual existence of man and the substratum of man's creative potential.. After all, man's life values, empathic abilities,
motivational attitudes, ideas and vital signs are formed through his physical deformations and psychosomatic
states into a person. Person's estrangement from natural development, turning into an immortal and not needing a reproductive
update leads to a crisis of humanity and an anomie of universal values. After all, such phenomena of human
relations as love for children, the unfolding of oneself through the understanding of others and the definition of fragility
and not the infinity of human existence, and generate humanity. And these humanistic attitudes shape the meaning of
human life in its content. If this sense-determining physicality's layer of is eliminated, man's existence is jeopardized.
The solution of this issue is demanded by modern society without delay and only practical philosophy can offer solutions
to it. Physiosophy or samosofia is a new direction of modern scientific knowledge about the spiritual and cultural
senses of body and its physiological influences on this process. Excluding physicality – we eliminate materialization's
substrate of conscious and cultural sphere of man, deprive the person of his spiritual expression of filling, his symbolicattributive
algorithm of interaction with culture.