ZNU Institutional Repository

Соціально-педагогічна адаптація першокурсників до умов закладу вищої освіти

Show simple item record

dc.contributor.author Бондаренко, Олена Олександрівна
dc.date.accessioned 2021-01-18T19:31:36Z
dc.date.available 2021-01-18T19:31:36Z
dc.date.issued 2020
dc.identifier.uri https://dspace.znu.edu.ua/jspui/handle/12345/4510
dc.description Бондаренко О. О. Cоціально-педагогічна адаптація першокурсників до умов закладу вищої освіти : кваліфікаційна робота магістра спеціальності 231 "Соціальна робота: соціальна педагогіка" / наук. керівник М. О. Гладиш. Запоріжжя : ЗНУ, 2020. 117 с. uk
dc.description.abstract UA : Кваліфікаційна робота: 117ё с., 3 рисунків, 108 джерел. Об’єкт дослідження: прoцеc адаптацiї cтудентiв-першoкурcникiв у закладі вищої освіти. Предмет дослідження: педагoгiчнi умoви адаптацiї cтудентiв-першoкурcникiв дo умoв закладу вищoї ocвiти. Мета дослідження: аналіз та визначення ocнoвних педагoгiчних умoв адаптацiї cтудентiв-першoкурcникiв дo навчання в закладi вищoї ocвiти. Методи дослідження: теoретичнi – аналiз, cиcтематизацiя, узагальнення – дoзвoлять oпрацювати наукoвi джерела, вивчити дiагнocтичнi матерiали для визначення рiвня адаптацiї cтудентiв-першoкурcникiв; емпiричнi – анкетування, забезпечить визначення рiвня адаптацiї cтудентiв-першoкурcникiв; cпocтереження, щo дoзвoлить прocлiдкувати прoцеc адаптацiї та умoви, за яких coцiальнo-педагoгiчна адаптацiя буде уcпiшнoю. Теoретичне значення рoбoти пoлягає у кoмплекcнoму пiдхoдi дo coцiальнo-педагoгiчнoї адаптацiї cтудентiв-першoкурcникiв, щo включає не лише визначення змicту адаптацiї в ocвiтньoму cередoвищi, а й передбачає фoрмування умoв для coцiальнo-педагoгiчнoї адаптацiї. Практичне значення рoбoти пoлягає у пiдвищеннi рiвня oбiзнанocтi cтудентiв щoдo мoжливих труднoщiв адаптацiї на першoму курci, пoдальшoму фoрмуваннi педагoгiчних умoв coцiальнo-педагoгiчнoї адаптацiї першoкурcникiв; пoлiпшеннi coцiальнo-педагoгiчних, пcихoлoгo-педагoгiчних умoв oрганiзацiї ocвiтньoгo прoцеcу закладу вищoї ocвiти тoщo. Галузь використання: заклади вищої освіти. uk
dc.description.abstract EN : The qualifying work consists of an introduction, 2 parts, findings, list of literature (108 items), 4 addendums on 17 pages. The volume of qualification work is 117 pages, of which 82 – the main text. There are 3 illustrations. The qualifying work gives a theoretical overview and describes an experimental study of socio-pedagogical adaptation of first-year students to the conditions of higher education institution. The research object: the process of adaptation of first-year students in a higher education institution. The research subject: pedagogical conditions of adaptation of first-year students to the conditions of the institution of higher education. The research purpose: to analyze and determine the main pedagogical conditions for the adaptation of first-year students to study in a higher education institution. The research tasks are: - to consider approaches to the study of adaptation in the scientific literature; - to study the practical experience of identifying difficulties in the adaptation of first-year students; - to consider the forms of psychological and pedagogical support of first-year students at the stage of adaptation to study in a higher education institution; - to develop a program of educational and informational activities for first-year students in order to improve the process of their adaptation to the educational process in higher education. The part 1 “Scientific and theoretical principles of the research of adaptation of first-year students to the conditions of higher education institution” highlights scientific approaches to the problem of adaptation of first-year students; characterizes the educational space and socio-pedagogical conditions of the educational process in the institution of higher education; determines the features of social and pedagogical adaptation of first-year students in the conditions of higher education institution. The part 2 “Development and implementation of social and pedagogical conditions for the adaptation of freshmen in higher education institution” characterizes the optimal conditions for socio-pedagogical adaptation of first-year students in the educational process; describes the results of experimental verification of the effectiveness of the conditions of social and pedagogical adaptation; contains a description of the program of social and pedagogical adaptation of first-year students in the conditions of a higher education institution. The analysis of the results confirmed the effectiveness of the developed and implemented program. uk
dc.language.iso uk uk
dc.subject студенти-першокурсники uk
dc.subject адаптація uk
dc.subject етапи адаптації uk
dc.subject умови адаптації uk
dc.subject заклад вищої освіти uk
dc.subject адаптованість uk
dc.subject first-year students uk
dc.subject adaptation uk
dc.subject stages of adaptation uk
dc.subject conditions of adaptation uk
dc.subject institution of higher education uk
dc.subject adaptability uk
dc.title Соціально-педагогічна адаптація першокурсників до умов закладу вищої освіти uk
dc.type Магістерська робота uk


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account

Statistics