Інституційний репозитарій ЗНУ

Соціально-педагогічна реабілітація дітей з інвалідністю в територіальному центрі

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Кучерова, Євгeнiя Валеріївна
dc.date.accessioned 2021-01-18T19:40:22Z
dc.date.available 2021-01-18T19:40:22Z
dc.date.issued 2020
dc.identifier.uri https://dspace.znu.edu.ua/jspui/handle/12345/4512
dc.description Кучерова Є. В. Соціально-педагогічна реабілітація дітей з інвалідністю в територіальному центрі : кваліфікаційна робота магістра спеціальності 231 "Соціальна робота: соціальна педагогіка" / наук. керівник Т. Г. Соловйова. Запоріжжя : ЗНУ, 2020. 90 с. uk
dc.description.abstract UA : Кваліфікаційна робота: 90 с., 16 таблиць, 1 рисунок, 86 джерел. Об’єкт дослідження: процес соціальної реабілітації дітей з інвалідністю. Предмет дослідження: зміст, форми та методи соціальної реабілітації дітей з інвалідністю у територіальному центрі соціального обслуговування. Мета дослідження: теоретично обґрунтувати та експериментально перевірити зміст, форми та методи соціальної реабілітації дітей з інвалідністю у територіальному центрі соціального обслуговування. Методи дослідження: теоретичні: методи теоретичного аналізу наукової літератури з теми дослідження; аналіз нормативних джерел; вивчення існуючого досвіду та синтез отриманих даних; емпіричні: комплекс психодіагностичних методик для вивчення параметрів сформованості адаптаційних можливостей дитини з інвалідністю; констатувальний, формувальний та контрольний експерименти; кількісний та якісний аналіз результатів дослідження. Теоретичне значення роботи полягає у комплексному підході до процесу соціальної реабілітації дітей з інвалідністю в умовах територіального центру соціального обслуговування. Практичне значення роботи полягає у розробці соціально-педагогічної програми з підвищення адаптивних можливостей дітей з інвалідністю. Галузь використання: територіальні центри соціального обслуговування, установи соціального захисту, реабілітаційні центри. uk
dc.description.abstract EN : The qualifying work consists of an introduction, 2 chapters, conclusions, bibliography (86 sources), 4 addenda on 10 pages. The qualifying volume of the work is 110 pages, including 90 texts. There are 16 tables, 1 figure. The research qualification work gives a theoretical overview and describes an experimental study of socio-pedagogical work with children with disabilities in the territorial center of social services. The research object of work is the process of social rehabilitation of children with disabilities. The research subject-content, forms and methods of social rehabilitation of children with disabilities in the territorial center of social services. The research aim is to theoretically substantiate and experimentally test the content, forms and methods of social rehabilitation of children with disabilities in the territorial center of social services. To achieve this goal, the following research objectives have been identified. - to highlight the essence of the phenomenon of "disability" in the scientific literature; - to characterize the system of social rehabilitation of children with disabilities in Ukraine; - to reveal the role of a social educator in the process of rehabilitation of a child with a disability; - to develop and implement in the activities of the children's department of the territorial center of social services a program to increase the adaptive capacity of the child with disabilities; - check the effectiveness of the implemented program. The part 1 "Theoretical backgrounds of social rehabilitation of children with disabilities" reveals the essence of the phenomenon of disability of the child as a socio-pedagogical problem of today; highlights the features of the system of social rehabilitation of children with disabilities in Ukraine; determines the role of a social educator in the rehabilitation of children with disabilities; provides an analysis of the legal framework for social protection of children with disabilities in Ukraine. The part 2 "Experimental work on the rehabilitation of children with disabilities in the territorial center of social services" shows the results of the ascertaining, formative and control stages of the experiment to increase the level of adaptive skills of children with disabilities in the territorial center of social services. The analysis of the results confirmed the effectiveness of the developed and implemented program. uk
dc.language.iso uk uk
dc.subject дитина з інвалідністю uk
dc.subject територіальний центр соціального обслуговування uk
dc.subject соціальна реабілітації uk
dc.subject адаптаційні можливості uk
dc.subject child disability uk
dc.subject territorial centеr of social service uk
dc.subject social rehabilitation uk
dc.subject adaptation possibilities uk
dc.title Соціально-педагогічна реабілітація дітей з інвалідністю в територіальному центрі uk
dc.type Магістерська робота uk


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу