ZNU Institutional Repository

Формування соціальних навичок дітей дошкільного віку з порушеннями опорно-рухового апарату

Show simple item record

dc.contributor.author Сєвєрін, Наталія Володимирівна
dc.date.accessioned 2021-01-19T09:29:49Z
dc.date.available 2021-01-19T09:29:49Z
dc.date.issued 2020
dc.identifier.uri https://dspace.znu.edu.ua/jspui/handle/12345/4539
dc.description Сєвєрін Н. В. Формування соціальних навичок дітей дошкільного віку з порушеннями опорно-рухового апарату : кваліфікаційна робота магістра спеціальності 231 "Соціальна робота: соціальна педагогіка" / наук. керівник Т. Г. Соловйова. Запоріжжя : ЗНУ, 2020. 83 с. uk
dc.description.abstract UA : Кваліфікаційна робота: 83 с., 11 таблиць, 1 рисунок, 76 джерел. Об’єкт дослідження: процес формування соціальних навичок дітей дошкільного віку з порушеннями опорно-рухового апарату. Предмет дослідження: зміст, форми та методи формування соціальних навичок дітей дошкільного віку з порушеннями опорно-рухового апарату. Мета дослідження: теоретично обґрунтувати та експериментально перевірити зміст, форми та методи формування соціальних навичок дітей дошкільного віку з порушеннями опорно-рухового апарату. Методи дослідження: теоретичні – аналіз (теоретичний, порівняльний) психолого-педагогічної, соціально-педагогічної, правової літератури з метою розкриття феномену соціалізації дитини дошкільного віку з порушеннями опорно-рухового апарату; синтез для обґрунтування соціально-педагогічної програми з розвитку соціальних навичок дітей дошкільного віку; абстрагування і конкретизація для визначення основних понять дослідження; емпіричні – соціально-педагогічний експеримент з метою перевірки висунутої гіпотези; проективні методики, спостереження, опитування. Теоретичне значення роботи полягає в обґрунтуванні особливостей формування соціальних навичок дітей дошкільного віку з порушенням опорно-рухового апарату. Практичне значення роботи полягає у розробці соціально-педагогічної програми формування соціальних навичок дітей дошкільного віку з порушенням опорно-рухового апарату. Галузь використання: заклади дошкільної освіти, реабілітаційні центри. uk
dc.description.abstract EN : The qualifying work consists of an introduction, 2 chapters, conclusions, bibliography (76 sources), 1 addenda on 8 pages. The qualifying work volume of work is 100 pages, including 83 texts. There are 11 tables, 1 figure. The qualifying work gives a theoretical overview and describes an experimental study of socio-pedagogical work on the formation of social skills of children with musculoskeletal disorders. The research object of work is the process of forming social skills of preschool children with musculoskeletal disorders. The research subject - the content, forms and methods of forming social skills of preschool children with musculoskeletal disorders. The research aim is to theoretically substantiate and experimentally test the content, forms and methods of forming social skills of preschool children with musculoskeletal disorders. To achieve this goal, the following research objectives have been identified. - define the essence of the concept of "social skills"; - to provide psychological and pedagogical characteristics of preschool children with disorders of the musculoskeletal system; - to reveal the content, forms and methods of socio-pedagogical work on the development of social skills in children with musculoskeletal disorders; - to develop a socio-pedagogical program for the formation of social skills of preschool children with musculoskeletal disorders; - check the effectiveness of the work. The part 1 "Theoretical and methodological background of the formation of social skills of preschool children with musculoskeletal disorders" reveals the essence of the formation of social skills of preschoolers as a scientific problem; highlights the psychological and pedagogical characteristics of preschool children with disorders of the musculoskeletal system; reveals the features of the formation of social skills in preschool children with musculoskeletal disorders. The part 2 "Activities of a social pedagogue of preschool education on the formation of social skills of preschool children with musculoskeletal disorders" shows the results of the ascertaining, formative and control stages of the experiment to increase the level of social skills of children with musculoskeletal disorders in preschool education . The analysis of the results confirmed the effectiveness of the developed and implemented program. uk
dc.language.iso uk uk
dc.subject дошкільний вік uk
dc.subject соціальні навички uk
dc.subject соціальна компетентність uk
dc.subject заклад дошкільної освіти uk
dc.subject порушення опорно-рухового апарату uk
dc.subject preschool age uk
dc.subject social skills uk
dc.subject social competence uk
dc.subject preschool education institution uk
dc.subject disorder off the musculoskeletal system uk
dc.title Формування соціальних навичок дітей дошкільного віку з порушеннями опорно-рухового апарату uk
dc.type Магістерська робота uk


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account

Statistics