EN : The qualification work consists of an introduction, 2 parts, findings, list of literature (67 items), and 2 addenda on 2 pages. The qualifying work volume is 100 pages long, 84 of them – the main text. There are 2 charts.
The qualification work gives a theoretical overview and describes the analytical research of technologies aimed at socio-pedagogical support of internally displaced persons’ families.
The research object is socio-pedagogical support of internally displaced persons’ families.
The research subject: the content and technologies of socio-pedagogical support of internally displaced persons’ families.
The research purpose is theoretical foundation and analytical verification of the technologies of socio-pedagogical support of internally displaced persons’ families.
The research tasks are:
- to determine the essence and content of the notion “internally displaced person”. Basing on the analysis of literature sources to consider approaches to defining the basic concepts of research;
- to consider the main reasons for providing socio-pedagogical support of internally displaced persons’ families;
- to analyze the characteristics of families internally displaced persons;
- to verify experimentally the socio-pedagogical support program for internally displaced persons.
The part 1 “Theoretical aspects of the problem of socio-pedagogical support of internally displaced persons’ families” determines the essence and content of the notion “internally displaced person”; reveals the psychological and pedagogical characteristics of internally displaced persons and their families; analyzes the characteristics of families internally displaced persons; verifies experimentally the socio-pedagogical support program for internally displaced people.
The part 2 “The content and technology of socio-pedagogical support of internally displaced persons’ families” reflects the results of the implementation of a socio-pedagogical support program for internally displaced persons.
The analysis of the results has confirmed the effectiveness of the developed and implemented program.
Key words: socio-pedagogical support, social adaptation, internally displaced person, society, technologies of socio-pedagogical support.
UA : Кваліфікаційна робота: 100 с., 2 діаграми, 67 джерел.
Об’єкт дослідження: соціально-педагогічна підтримка сімей внутрішньо-переміщених осіб.
Предмет дослідження: зміст та технології соціально-педагогічної підтримки сімей внутрішньо-переміщених осіб.
Мета дослідження: теоретично обґрунтувати ефективність та здійснити аналіз технологій соціально-педагогічної підтримки сімей внутрішньо-переміщених осіб.
Методи дослідження: теоретичні – аналіз психолого-педагогічної, соціально-педагогічної літератури з метою розкриття сутності поняття «внутрішньо переміщена особа»; конкретизація для визначення основних понять дослідження; емпіричні – аналіз, спостереження.
Теоретичне значення роботи полягає у комплексному підході до соціально-педагогічної підтримки сімей внутрішньо переміщених осіб та подолання труднощів у постконфліктних стресових ситуаціях.
Практичне значення роботи полягає у проведенні аналізу діяльності спеціалізованих соціальних служб та громадських організацій та використання здійсненого аналізу для розробки програм з соціально-педагогічної підтримки сімей внутрішньо переміщених осіб.
Галузь використання: спеціалізовані соціальні служби, громадські організації.