UA : Кваліфікаційна робота магістра «Формування дослідницької компетентності старшокласників з природничих наук в інформаційно-освітньому середовищі »: 79 с., 12 рис., 2 табл., 40 джерел.
Об’єктом дослідження є процес навчання природничих наук в закладах середньої освіти.
Мета роботи: полягає в теоретичному обґрунтуванні та експериментальній перевірці методики формування дослідницької компетентності старшокласників в навчанні природничих наук.
Методи дослідження – аналіз науково-методичної літератури, співставлення й узагальнення даних, одержаних у процесі вивчення Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти, методи опитування: бесіди, анкетування, педагогічний експеримент; якісний і кількісний аналіз результатів педагогічного експерименту.
Наукова новизна роботи полягає у подальшому розвитку методики формування дослідницької компетентності учнів на уроках природничих наук.
Практичне значення роботи полягає у в тому, що вона може бути використана вчителями-предметниками для формування дослідницької компетентності у процесі навчання природничих наук.
EN : Master's Qualification Thesis «Formation of Research Competence of High School Students in Natural Science amid Information and Educational Environment» contains: 79 pages, 12 pictures, 2 tables, 40 resources.
The object of the research is the process of natural subjects in the institutions of secondary еducation.
The aim of the work: is in theoretical background and experimental verification of methods formation of research competence of high school students in natural science amid information and educational environment.
The methods of researching: the analysis of scientific and methodological literature, collating and summarizing data obtained through studying of State standard for basic and complete general secondary education, the survey methods: conversations, questionnaires, the pedagogical quantitative analysis of the results of the pedagogical experiment.
Scientific originality of the work is in further development of the methodology for the formation of research competence.
The practical significance of the work lies in the fact that it can be used by subject teachers to form research competence in the process of teaching natural sciences.