Показати скорочений опис матеріалу
dc.contributor.author | Вишневский, Михаил Иванович | |
dc.contributor.author | Вишневський, Михайло іванович | |
dc.contributor.author | Vishnevsky, Michael | |
dc.date.accessioned | 2018-03-16T10:26:37Z | |
dc.date.available | 2018-03-16T10:26:37Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.citation | Вишневский, М. И. Мировоззренческие измерения качества образования / М. И. Вишневский // Гуманитарный вестник Запорожской государственной инженерной академии / ред. В. Г. Воронкова. - Запорожье, 2017. - Вып. 68 (2017). - C. 187 - 196 | uk |
dc.identifier.uri | https://dspace.znu.edu.ua/jspui/handle/12345/530 | |
dc.description.abstract | RU : В статье обосновывается сущность мировоззренческого образования личности, которое предпологает ее приобщение к философским знаниям, обеспечивающее надежное различение подлинных и мнимых ценностей бытия. Мировоззрение понимается как совокупность основополагающих убеждений относительно сущности окружающей действительности, природы человека и его места в мире. Раскрывается противоречивый характер мировоззрения личности, что затрудняет четкую формулировку требований к качеству образования. Эти требования часто имеют весьма общий характер и сводяться к набору пожеланий. Мировоззренческий синтез объяснен как соединение ранее разрозненных либо обособленных мировоззренческих понятий, представлений и отмечается, что ни одно из философских учений не обеспечивает всеобщего согласия относительно ценностей и целей человеческой жизни, определяющих требования к качеству образования. Тем не менее, философские категории и способы аргументации сохраняют свой авторитет как высокие проявления человеческой разумности. | uk |
dc.description.abstract | UA : У статті обґрунтовується сутність світоглядної освіти особистості, яка передбачає її прилучення до філософських знань, що забезпечує надійне розрізнення справжніх та уявних цінностей буття. Світогляд розуміється як сукупність основоположних переконань щодо сутності навколишньої дійсності, природи людини та її місця у світі. Розкривається суперечливий характер світогляду особистості, що ускладнює чітке формулювання вимог до якості освіти. Ці вимоги часто мають дуже загальний характер і зводяться до набору побажань. Світоглядний синтез пояснений як з'єднання раніше розрізнених або відокремлених світоглядних понять, уявлень і відзначається, що жодне з філософських вчень не забезпечує загальної згоди щодо цінностей та цілей людського життя, які визначають вимоги до якості освіти. Проте, філософські категорії і способи аргументації зберігають свій авторитет як високі прояви людської розумності. | uk |
dc.description.abstract | EN : Worldview involves the formation of the personality of its introduction to the philosophical knowledge that provides reliable distinction between true and false values of life. Alignment is understood as a set of fundamental beliefs about the nature of reality, the nature of man and his place in the world. Often contradictory worldview identity, and this complicates the clear statement of Філософія Мировоззренческие измерения качества образования 196 requirements for the quality of education. These requirements are often very general and can be reduced to a set of good wishes. The ideological synthesis - a connection previously disconnected or detached philosophical concepts, ideas. None of the philosophies do not provide universal agreement on the values and goals of human life, defines the requirements for the quality of education. Nevertheless, the philosophical categories and methods of argumentation retain its credibility as the highest manifestations of human intelligence. This rationality is needed and in everyday communication, realizing the moral judgments and conclusions. Quality ideological education of the individual includes the development of the capacity of moral judgment and a willingness to develop a coherent moral position based on moral principles. Beliefs can not be imposed, but it can help in their formation. A special role is to be played by the philosophical and ideological education | uk |
dc.language.iso | ru | uk |
dc.publisher | ЗДІА | uk |
dc.subject | мировоззренческое образование | uk |
dc.subject | качество образования | uk |
dc.subject | философский синтез | uk |
dc.subject | нравственное развитие личности | uk |
dc.subject | світоглядна освіта | uk |
dc.subject | якість освіти | uk |
dc.subject | філософський синтез | uk |
dc.subject | моральний розвиток особистості. | uk |
dc.subject | Worldview education | uk |
dc.subject | quality of education | uk |
dc.subject | philosophical synthesis | uk |
dc.subject | moral development of the individual | uk |
dc.title | Мировоззренческие измерения качества образования | uk |
dc.title.alternative | Світоглядні виміри якості освіти | uk |
dc.title.alternative | Worldview measuring the quality of education | uk |
dc.type | Стаття | uk |