Інституційний репозитарій ЗНУ

LIife strategies of modern ukrainian students: methodological approaches and classification

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Zablotska, Iulia
dc.contributor.author Заблоцкая, Юлия Виталиевна
dc.contributor.author Заблоцька, Юлія Виталіївна
dc.date.accessioned 2018-03-22T10:52:47Z
dc.date.available 2018-03-22T10:52:47Z
dc.date.issued 2016
dc.identifier.citation Zablotska, I. LIife strategies of modern ukrainian students: methodological approaches and classification / I. Zablotska // Humanitarian Bulletin of the Zaporizhzhya State Engineering Academy / ed. V. Voronkova. - Zaporizhzhia, 2016. - Release 67 (2016). - p. 97 - 104 uk
dc.identifier.uri https://dspace.znu.edu.ua/jspui/handle/12345/549
dc.description.abstract EN : Life strategy in personal dimension could be identified as a complex phenomenon, which includes main key dimensions and categories that characterize person’s life and behavior. Life strategy is a way of life, self-determining, self-establishing, self-expression and self-organizing as well as the ability to bring living conditions according with personality own values and individual uniqueness. The student life strategies directly connected with higher education. Author’s sociological research (survey) examines the main features of life strategies of modern Ukrainian students. In the article the author's typology of the main types of life strategies of students is proposed. The typology reflects the crucial connection with the appropriate understanding of the place and role of higher education: career-pragmatic (focus on success, career achievement), universal education (set to general higher education and self-realization), and adaptive-conformist (orientation to receive formal education, on the circle of interesting communication etc.). uk
dc.description.abstract RU : Жизненная стратегия в личностном измерении может быть определена как сложное явление, которое включает основные аспекты и категории, которые характеризуют жизнь и поведение человека. Жизненная стратегия определяет образ жизни, самоопределения, самовыражения и самоорганизации, она состоит в стремлении привести условия жизни в соответствие с ценностями личности и индивидуальной уникальности. Жизненные стратегии студенчества непосредственно связаны с высшим образованием. На материале социологического исследования рассматриваются основные черты жизненных стратегий современного украинского студенчества. В статье предлагается определение жизненных стратегий и авторская типология основных типов жизненных стратегий студенчества в связи с соответствующим пониманием места и роли высшего образования: карьерно- прагматическая (фокус на успехе, карьерных достижениях), универсально-образовательная (ориентация на общее высшее образование и самореализацию) и адаптивно-конформистская (ориентация на получение формального образования, круга интересного общения и т.п.). uk
dc.language.iso en uk
dc.publisher ЗДІА uk
dc.subject higher education uk
dc.subject life strategy uk
dc.subject student uk
dc.subject values uk
dc.subject motivation uk
dc.subject высшее образование uk
dc.subject студенчество uk
dc.subject жизненная стратегия, uk
dc.subject мотивация uk
dc.title LIife strategies of modern ukrainian students: methodological approaches and classification uk
dc.title.alternative Жизненные стратегии современного украинского студенчества: методологические подходы и типология uk
dc.type Стаття uk


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу