UA : Кваліфікаційна робота: 92 с., 95 джерел, 5 таблиць, 2 рисунка, 3 додатка. Об’єкт роботи: процес професійної підготовки майбутніх соціальних педагогів до роботи із вразливими сім’ями.
Предмет роботи: зміст, форми та методи професійної підготовки майбутніх соціальних педагогів до роботи із вразливими сім’ями.
Мета роботи: розробити та теоретично обґрунтувати програму професійної підготовки майбутніх соціальних педагогів до роботи із вразливими сім’ями.
Відповідно до мети, визначено такі завдання дослідження:
1. Розкрити сутність та зміст діяльності соціального педагога з сім’єю.
2. Проаналізувати нормативно-правову базу щодо підтримки вразливих сімей.
3. Визначити особливості функціонування вразливих сімей.
4. Розкрити зміст, форми та методи професійної підготовки соціального педагога до роботи із вразливими сім’ями.
5. Розробити та впровадити програму професійної підготовки соціального педагога до роботи із вразливими сім’ями.
Теоретичне значення роботи полягає в обґрунтуванні та визначенні сутності та змісту професійної підготовки майбутніх соціальних педагогів до роботи із вразливими сім’ями.
Практичне значення роботи полягає у розробці рекомедацій та програми професійної підготовки майбутніх соціальних педагогів до роботи із вразливими сім’ями.
Галузь використання: заклади вищої освіти, центри соціальних служб.
EN : The qualifying work consists of introduction, 2 parts, findings, list of literature (95 items, 3 of foreign origin), 5 table, 3 addenda. The qualifying work volume is 95 pages long, 90 of them – main text.
The research object: the process of professional training of a social pedagogue to work with vulnerable families.
The research subject: the content, some forms and methods of professional training of a social pedagogue to work with vulnerable families.
The research purpose: the target of the study is theoretical substantiating and experimental testing the program of professional training of a social pedagogue to work with vulnerable families.
The research tasks are:
1. To determine the essence and content of the activities of a social pedagogue with the family.
2. To analyze the legal framework for supporting vulnerable families.
3. To identify the features of the functioning of vulnerable families.
4. To reveal the content, forms and methods of professional training of a social pedagogue to work with vulnerable families.
5. To check experimentally the program of professional training of social pedagogue to work with vulnerable families.
The research methods: theoretical analysis of sources, systematization, generalization, observation, interviewing, questioning, comparison, testing, social and pedagogical experiment.
The part 1 «Theoretical foundations of work of the social pedagogue with vulnerable families in modern conditions of reforming of a society» is to substantiate and determine the essence and content of the legal framework for supporting
vulnerable families and the features of the functioning of vulnerable families.
The part 2 «The content, forms and methods of professional training of a social pedagogue to work with vulnerable families» is to develop a program of professional training of social pedagogue to work with vulnerable families.
The field of practical use: institutions of higher education, centers of social services.