UA : Робота викладена на 111 сторінках друкованого тексту, містить 8 таблиць, 5 рисунків. Перелік посилань включає 98 джерел. Об’єкт дослідження: процес підготовки майбутнього вчителя до просвітницької діяльності у закладі вищої освіти. Предмет дослідження: система методичних і педагогічних умов підготовки майбутнього вчителя до просвітницької діяльності в галузі основ індивідуального здоров’я школярів. Мета дослідження: теоретично обґрунтувати й експериментально перевірити ефективність педагогічних та методичних умов підготовки майбутнього вчителя до просвітницької роботи в галузі основ індивідуального здоров’я в школі. У роботі проаналізовано стан розробленості окресленої проблеми в науковій літературі й освітній практиці, уточнено сутність базових понять дослідження; розкрито основні підходи до здійснення просвітництва в галузі основ індивідуального здоров'я школярів у сучасній освітній практиці; з’ясовано стан готовності майбутнього вчителя до освіти школярів в галузі збереження індивідуального здоров’я; визначено та обґрунтовано педагогічні та методичні умови підготовки майбутнього вчителя до освіти школярів у галузі збереження індивідуального здоров’я; експериментально перевірено ефективність педагогічних та методичних умов підготовки майбутнього вчителя до просвітницької діяльності в галузі основ індивідуального здоров’я школярів. Практична значущість дослідження полягає в реалізації методики педагогічної діагностики рівнів готовності студентів до просвітницької діяльності в галузі основ індивідуального здоров’я школярів; в розробці та впровадженні курсу «Методика просвіти школярів в галузі основ індивідуального здоров’я».
EN : The work is presented on 111 pages of printed text, contains 8 tables, 5 figures. The list of references includes 98 sources. The object of the study: the process of preparing a future teacher for educational activities in a higher education institution. Subject of research: the system of methodical and pedagogical conditions of preparation of the future teacher for educational activity in the field of bases of individual health of schoolboys. The research purpose: to theoretically substantiate and experimentally test the effectiveness of pedagogical and methodological conditions for preparing future teachers for educational work in the field of basics of individual health in school. The paper analyzes the state of development of the outlined problem in the scientific literature and educational practice, clarifies the essence of the basic concepts of the study; the main approaches to the implementation of education in the field of individual health of schoolchildren in modern educational practice are revealed; the state of readiness of the future teacher for education of schoolchildren in the field of preservation of individual health is found out; the pedagogical and methodical conditions of preparation of the future teacher for education of schoolboys in the field of preservation of individual health are defined and substantiated; experimentally tested the effectiveness of pedagogical and methodological conditions for preparing future teachers for educational activities in the field of basics of individual health of students. The practical significance of the study lies in the implementation of methods of pedagogical diagnosis of levels of readiness of students for educational activities in the field of basics of individual health of students; in the development and implementation of the course "Methods of educating students in the field of basics of individual health".