UA : У статті аналізується формування нового соціокультурного простору міста.
Внаслідок стрімкої урбанізації й динамічності воно набуває ознак особливої культурної і
цивілізаційної реальності, що детермінує появу нових специфічних рис буття людини, формує
нові комунікативні моделі її поведінки. Розгортання парадигми «міське середовище – людина»
зумовлює особливу специфіку матеріальних та духовних умов існування, розвитку та
діяльності людини. Буття сучасної людини в місті супроводжувалось формуванням нового
соціально-психологічного типу особистості – людина міста. Невід’ємним її атрибутом стає
відчуження, що посилюється швидким темпоритмом самого міста та актуалізує
аксіологічно-світоглядну кризу, панування споживацьких цінностей і кардинальну зміну
просторово-часових вимірів «життєвого світу» людини. Залежність від благ техніки і
бажання уникнути жорстокості та випробувань соціального світу зумовлюють захоплення
віртуальною реальністю, яка сприймається людиною міста як бажаний порятунок.
RU : В статье анализируется формирование нового социокультурного пространства
города. Вследствие стремительной урбанизации и динамичности он приобретает признаки
особой культурной и цивилизационной реальности, обусловливает появление новых
специфических черт бытия человека, формирует новые коммуникативные модели его
поведения. Реализация парадигмы «городская середа – человек» формирует особенную
специфику материальных и духовных условий существования, развития и деятельности
человека. Бытие современного человека в городе сопровождается формированием нового
социально-психологического типа личности – человек города. Неотъемлемым его атрибутом
становится отчуждение, которое усиливается быстрым темпоритмом самого города и
актуализирует аксиологически-мировоззренческий кризис, господство потребительских
ценностей и кардинальное изменение пространственно-временных измерений «жизненного
мира» человека. Зависимость от благ техники и желание избежать жестокости и
испытаний социального мира обусловливают увлечение виртуальной реальностью,
воспринимаемой человеком города как желаемый спасение.
EN : The article analyzes the formation of a new socio-cultural space of the city. Due to rapid
urbanization and dynamic characteristics it acquires specific cultural and civilizational reality that
causes the appearance of new specific features of human existence, forms new communication models
of its behavior. The deployment of the paradigm "urban environment – human being" determines the
specific of material and spiritual conditions of existence, development and human activities. Genesis
of contemporary man in the city was accompanied by the formation of a new socio-psychological
type of personality - a man of the city. An essential attribute is its alienation, that is strengthened by
the fast temporythm of the city and updates axiologicaly-ideological crisis, the dominance of
consumer values and a radical change in the space-time dimensions "life-world" of the person.
Dependence on the benefits of technology and the desire to avoid violence and challenges of the
social world determines the admirationwith the virtual reality that man of the city perceives as
adesired salvation.