ZNU Institutional Repository

Філософсько-антропологічні пріорітети у підготовці фахівців нафтогазового профілю

Show simple item record

dc.contributor.author Скальська, Дарія Миколаївна
dc.contributor.author Скальская, Дарья Николаевна
dc.contributor.author Skalska, Dariia
dc.date.accessioned 2018-04-17T07:53:21Z
dc.date.available 2018-04-17T07:53:21Z
dc.date.issued 2016
dc.identifier.citation Скальська, Д. М. Філософсько-антропологічні пріорітети у підготовці фахівців нафтогазового профілю / Д. М. Скальська // Гуманітарний вісник Запорізької державної інженерної академії / ред. В. Г. Воронкова. - Запоріжжя, 2016. - Вип. 65 (2016). - C. 58 - 55 uk
dc.identifier.uri https://dspace.znu.edu.ua/jspui/handle/12345/601
dc.description.abstract UA : В статті актуалізовано новітні педагогічні розробки специфіки викладання гуманітарних дисциплін в технічних вузах. Вказано на філософсько-антропологічні пріоритети та рефлексії у формуванні наукового світогляду майбутніх спеціалістів нафтогазової галузі. Обгрунтовано, що модернізація та реформування освіти у галузі гуманітарних наук, а зокрема тих, що викладаються при підготовці фахівців інженерно- технічних спеціальностей вимагають постійного удосконалення, естетизації. В полеміці з відчуженням, оречевленням та фетишизацією формуються інноваційні філософські проекти, їх досягнення залучаються до педагогічного процесу uk
dc.description.abstract RU :В статье актуализированы новейшие педагогические разработки специфики преподавания гуманитарных дисциплин в технических вузах. Указано на философско- антропологические приоритеты и рефлексии в формировании научного мировоззрения будущих специалистов нефтегазовой отрасли. Обосновано, что модернизация и реформирование образования в области гуманитарных наук, а в частности тех, которые преподаются при подготовке специалистов инженерно-технических специальностей требуют постоянного совершенствования, эстетизации. В полемике с отчуждением, овеществлением и фетишизацией формируются инновационные философские проэкты, их достижения привлекаются к педагогическому процессу. uk
dc.description.abstract EN : The article presents recent educational developments of particularities of teaching the humanities in technical universities. The philosophical and anthropological priorities and innovations in shaping the scientific outlook of future oil and gas industry professionals are revealed. It has been proved that modernization and reform of education in the humanities, particularly those that are taught while training students majoring in engineering require constant improvements and aestheticization. In general complex of the human sciences aesthetics has proved to be the "culture of values", and aesthetic dimensions reach the deepest essence of a human as generic being, pointing to his/her uniqueness and value. Art is often associated with the consciousness of mankind. The existence of different viewpoints, opinions, positions that can not be united in a single conglomerate are appropriately reflected in the combination of different ideas, trends and directions that show the complexity, contradictions, chaos and antinomic character of modern era. In this context, by updating the aesthetic ideas of philosophy the establishment of new methodological principles takes place. Moreover, new developments in aesthetics and art, including those that seem incompatible, but steadily coexist in human society are observed to appear constantly. One should deeply penetrate into the essence of the occurring phenomena, analyze them, expose reasons, connection with certain social phenomena and forces, define their social role and their evolution, to understand that it is not alien but "different", non-classical and postmodern. If modern culture did not experience "aesthetic boom", it would be possible to accept the often warning as for distribution of the "aesthetic crisis", which is going to be replaced by the "cultural turn", "linguistic turn" or era of "Informatics and Cybernetics". But aesthetics reveals its "daily presence" and becomes an autonomous branch of values, authoritative examination of society. In controversy with alienation and fetishization, innovative philosophical projects are formed, their achievements are involved in the educational process. uk
dc.language.iso uk uk
dc.publisher ЗДІА uk
dc.subject філософська антропологія uk
dc.subject педагогіка uk
dc.subject культурна глобалізація uk
dc.subject духовна субстанція uk
dc.subject художньо-естетичні орієнтири uk
dc.subject інновації uk
dc.subject философская антропология uk
dc.subject педагогика uk
dc.subject культурная глобализация uk
dc.subject духовная субстанция uk
dc.subject художественно-эстетические ориентиры uk
dc.subject инновации uk
dc.subject philosophical anthropology uk
dc.subject pedagogy uk
dc.subject cultural globalization uk
dc.subject spiritual substance uk
dc.subject artistic and aesthetic values uk
dc.subject innovations uk
dc.title Філософсько-антропологічні пріорітети у підготовці фахівців нафтогазового профілю uk
dc.title.alternative Философско-антропологические приоритеты в подготовке кадров нефтегазового профиля uk
dc.title.alternative Philosophical and anthropological priorities in training the oil and gas specialists uk
dc.type Стаття uk


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account

Statistics